Ik heb een canon eos 1000D fotocamera, en ik wil graag een goede lens waarmee je ver in kunt zoomen. Welke/wat voor lens kan ik dan het beste nemen?

En waar kan ik zo'n goede lens vandaan halen voor niet al te veel geld (geen 2000 euro ofzo)? Ik ga namelijk op vakantie naar Afrika en wil dan graag mooie foto's maken tijdens de safari.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
7.9K

Het beste antwoord

Je camera heeft een sensor met een 'cropfactor' van 1,6. Dat is een voordeel bij het werken met telelenzen, omdat het beeld 1,6× groter is dan met een body met een full-frame sensor.
Goed nieuws! Want dat betekent dat in de meeste gevallen, voor een reis waar je dieren in het wild wilt fotograferen, zal je waarschijnlijk genoeg hebben aan een telelens met 250-300 mm (equivalent tot 400-480 mm)

In mijn ogen heb je twee opties:

1.- Een fatsoenlijke, betaalbare lens kopen. Zie hieronder een overzicht en vergelijking van de lenzen die ik denk voor de job in Afrika geschikt zijn, en die je kitlens 18-55 kunnen aanvullen... of zelfs vervangen! Één lens dragen is geen overbodige luxe als je de hele dag de camera en verwisselbare lenzen moet dragen, bijzonder geschikt hiervoor is de Tamron 18-270.

Voor een prijs rond of onder de €200:
http://www.kieskeurig.nl/productvergelijk?product%5B%5D=965803&product%5B%5D=254187&product%5B%5D=338019&ps=20
... waarbij ik zonder twijfel de Canon zou kiezen vanwege de beeldstabilisatie en de krachtige zoom t.o.v. de Sigma 50-200. Met de Sigma 70-300 heb je een sterke zoom, maar geen beeldstabilisatie, en dat ga je missen, kan ik je vertellen!

Voor een prijs tussen de €300 en €500:
http://www.kieskeurig.nl/productvergelijk?product%5B%5D=952595&product%5B%5D=259003&product%5B%5D=351893&ps=60
... waarbij alle 3 prima lenzen zijn, en misschien de Sigma de beste beeldkwaliteit heeft en de Tamron de meest flexibele is. De Canon is een mooi compromis.

2.- Een hele goede lens huren. Dat kost minder dan je denkt (uiteraard afhankelijk van hoe lang je reis is), en het verschil tussen een fatsoenlijke lens van €250 en een professionele lens uit de L-serie is spectaculair. Ik weet niet hoe vaak je de kans zal krijgen om een reis naar Afrika te maken, maar ik zou de best mogelijke plaatjes willen schieten. Een bijkomend voordeel van een L-lens is dat ze bestand zijn tegen stof en water, en dat zal je in overvloed vinden in Afrika. Check de link voor een adres, maar je hebt andere plaatsen waar je een lens kan huren:
http://www.kamera-express.nl/over-ons/verhuurservice/
... waarbij ik zou kiezen voor de Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 L IS USM, en als tweede optie, iets prijziger en met minder tele, maar een absolute topper, de Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM.

Veel plezier in Afrika!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi compleet antwoord +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook ik kan me hierbij aansluiten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (3)

Standaard zit er een 18-55mm. lens op de camera, je kunt er b.v. een telelens voor 70-300 mm. bij kopen om mooie opnames van ver af te kunnen maken. Zie onderstaand voorbeeld voor een schappelijk prijsje.

Als je van heel dichtbij scherp wil fotograferen (b.v. details van planten) moet je zoeken naar een macrolens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een mooie lens voor een mooie prijs +1
Die Tamron lens waar Stippel het over had is zeker niet slecht, maar als je Canon bij Canon wil houden (waar mijn voorkeur altijd naar uit gaat) en voor een mooie prijs en redelijke zoomlens wil kopen, kan ook de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II een mooi alternatief zijn.
Heb hem zelf ook en ben er zeer tevreden over.
Als je een beetje gaat googelen kun je hem nieuw kopen voor een prijs ergens tussen de 200 en 250 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een soortgelijke lens van de L-serie gaat al snel een paar 100 euro extra kosten en volgens mij was dat niet de bedoeling. Die lenzen zijn meer besteed aan de doorgewinterde (beroeps/amateur) fotografen.
Maar als je je deze lens kan en wil veroorloven (geldt ook voor die Tamron hierboven), zou ik niet kiezen voor een extender, alleen als je het echt heel goedkoop wilt houden.
Je kunt ook denken aan een converter. Die verdubbelt of verdrievoudigt je standaard lens. Die 55 mm wordt dan 110 of 165 mm. Je hebt wel lichtverlies en bij goedkope versies ook kwaliteits verlies. er zijn ook fotozaken die goed 2e hands materiaal hebben.b.v. http://www.fotogrijpink.nl/index.php?main_page=index&cPath=6 Denk ook aan b.v. http://www.fotoapparatuur.nl/ of http://www.tweedehands.nl/foto-camera/

Toegevoegd na 9 minuten:
kijk ook bij http://www.fotokonijnenberg.nl/productlist/60918/objectieven.html#?brands=M-1&types=&stock=&kw=&pricerange=0-2500&pager=0&sort=rel&items=20
Een zoomlens tot 300mm is wel aan te bevelen. Heb je minder kans dat de leeuw je opvreet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een converter op een kitlens geeft absoluut waardeloze resultaten. De lichtsterkte is ook veel te klein, want die wordt bij een 2x converter 2 stops kleiner, dus 3,5 wordt ongeveer f8, bij een drie maal is het nog erger, kom je op f16.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat klopt maar dat heb ik ook gemeld. Gemiddeld genomen is er in Africa wel erg veel licht, maar ik begrijp jouw bezwaar. Met de waardeloze resultaten ben ik het niet eens. Ik heb zelf een nikon converter en die geeft super resultaten.