Oude film/foto lenzen net zo goed als nieuwe?

Ik zit met een klein dilemma en hoop aan de hand van jullie adviezen een knoop door te kunnen hakken.
Ik ben nu al 2 jaar in het bezit van een Canon 5D mk2 en heb toendertijd tegelijk 3 canon lenzen gekocht, namelijk :

- EF 28mm 1.8
- EF 50mm 1.4
- EF 85mm 1.8

An sich zijn het (h)eerlijke lenzen, echter heb ik nu een tijd de Nikon Nikkor AIS lenzen op het oog en van wat ik qua videobeelden op het internet heb gezien vind ik dat ze een mooier karakter hebben dan de Canon EF lenzen (naar mijn mening).
Nu krijg ik soms weleens de neiging om te overwegen om mijn Canon lenzen te verpatsen zodat ik een complete Nikon Nikkor AIS prime lenzen van kan kopen (uiteraard met conversiering ertussen).
En dan wel de :

- Nikkor 20mm 2.8 AIS
- Nikkor 35mm 1.8 AIS
- Nikkor 50mm 1.4 AIS
- Nikkor 85mm 1.8 of 2.0 AIS

Dat ik geen auto-focus meer heb vind ik geen probleem, want die gebruik ik zoiezo nooit. Dat kan ook niet tijdens het filmen met een 5D, en fotograferen doe ik niet aan :-)
Doe ik hier goed aan? Ondanks dat ik de kleurkarakter mooier vind, zal ik er qua kwaliteit op achteruit gaan?
Ik heb weleens gehoord dat nieuwe generatie lenzen beter glas hebben en daarom beter zijn..

Iemand die mij hierin opheldering kan geven? Mijn dank is groot!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (1)

Iedere lens heeft een eigen karakter. Nikon bouwt ze natuurlijk al ontzettend lang en stopt er veel ervaring mee. Toch zijn de L lenzen van Canon ook zeer bekend.

Waar je in ieder geval mee komt te zitten is dat de vatting van jouw 5D anders is dan die van Nikon. Vaak kan je via sites als eBay wel verloopringen vinden. Meestal zijn dat Chinese dingen waardoor de verzending even kan duren.

Ik heb dit met Olympus lenzen geprobeerd en dat werkte relatief goed. Alleen is in de meeste gevallen de elektronische koppeling weg. Dat heeft niet alleen effect op de autofocus, maar de camera zal ook andere data niet kunnen uitlezen waardoor de Exif data bijvoorbeeld geen informatie over de lens zal verschaffen. Daarnaast bevat nieuwe firmware van Canon lenscorrecties over de eigen lenzen. Dat zal dan ook niet werken. Nu zal de Exif data niet spannend zijn bij het filmen en weet ik niet of de 5D iets met lenscorrectie doet.