Hoe hoog moet de resulutie van een foto minimaal zijn om in een foto frame van 50x75 te kunnen?

Zonder dat je daarbij de pixels kunt tellen. Dus wat is de aangeraden resolutie om een foto uit te printen van dit formaat (50x75).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Ik ga er maar even vanuit dat je centimeters bedoelt. Ik heb er even een canvasje voor in Photoshop gemaakt. 55x75cm = 3248 x 4429 pixels = grofweg 14 megapixels op je camera. Als je geen bewogen foto hebt is 'ie haarscherp. Je mag er heus wel wat onder zitten maar bedenk altijd dat je sneller kwaliteit verliest bij het vergroten van een foto, dan bij het verkleinen ervan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, je zei 50. In dat geval moet het 2953 x 4429 pixels zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor een fotoposter minimaal 8 megapixels, maar meer is nog beter. Omdat de kijkafstand wat groter is kun je op wat lagere resolutie printen dan bij een foto in de hand. In het geval van 8 megapixels is dat 120 dpi, voor foto's die je in de hand houdt hoef je niet hoger te gaan dan 300 dpi, maar dan kom je wel op 6,25 keer zoveel pixels uit.
Als je een foto hebt met een lagere resolutie dan 8 MB kun je beter interpoleren, dan wordt de foto wat waziger, maar zie je geen vierkantjes.