Hoe lees je een histogram?

Ik probeer regelmatig, nadat ik een foto heb genomen met mijn Canon Eos 500d, het bijbehorende histogram te bekijken, maar om eerlijk te zijn snap ik er niks van. Heb er wel hier en daar wat over gelezen, maar het kwartje wil niet vallen. Kan iemand mij dit misschien op een hele simpele manier (jip en janneke taal) uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Histogram op de camera zegt niet zo super veel, foto kun je pas goed bekijken als je het op een gekalibreerd pc scherm bekijkt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tip, ga in Live-view druk op info, je hebt nu een realtime histogram. Beweeg je camera van lichte naar donkere objecten en van de ene naar de andere kleur. Nu zie je wat er gebeurt. Schiet in RAW en open de RAw files (CR2) in bijv. photoshop en knoei met de waardes voor dat je de file echt opent in PS nu zie je ook wat voor invloed allerlei waardes hebben en hoe je overbelichting/onderbelichting kan "weghalen".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@MrTomaat: Normaal gesproken bewerk ik nooit foto's, maar ga het van het weekend toch eens uitproberen. Bedankt voor de tip.

Het beste antwoord

Het is ook een beetje leren en praktijk ervaring op doen.

Als je met bewolkt weer fotografeert, of gewoon binnen (zonder dat je buitenramen in het beeld hebt). Dan heb je normaal gesproken een histogram die netjes is verdeelt van zwart naar wit. Je hebt namelijk heus wel witte voorwerpen in het beeld en schaduwen die het zwart weergeven.
Is je histogram meer naar het zwarte, dan is de foto waarschijnlijk onderbelicht. Is het histogram naar het witte toe, dan is hij waarschijnlijk overbelicht.

Fotografeer je binnen MET een raam in het beeld waardoor buitenlicht naar binnen komt. Dan kan je je voorstellen dat dit raam tov de ruimte enorm veel licht heeft, dus ook wit wordt op de foto. De histogram is automatisch naar het wit toe gericht. (maar nog steeds een prima foto kan zijn). Eventuele over en onderbelichting kan je niet meer herkennen.

Fotografeer je buiten dan kan de lucht het histogram naar het witte brengen, of de enorme schaduwpartijen juist naar het zwarte. Het is dan eigenlijk onmogelijk om vanuit de histogram de belichting te beoordelen.

Wel kan je dan naar rechts (het witte) toe uitlijnen. Want een overbelichtte foto is niet veel meer uit te halen. Terwijl van een onderbelichte foto nog redelijk veel uit te halen valt via de computer. Dus een vuist regel is wel om bij een te groot contrast in het beeld (te groot verschil tussen wit en zwart), het histogram aan de rechterkant uit te lijnen.
Let op bij een te onderbelichte foto die je corrigeert, komt er veel ruis in de donkere delen te zitten.

---

Daarnaast wordt het histogram gebruikt voor het nabewerken. Als het histogram niet het zwart raakt, en/of het wit raakt (de foto is dan vlak en er zit geen wit/zwart in de foto). Dan kan je dit in de computer eenvoudig wel het wit en zwart laten raken.
De foto wordt dan meer contrastrijker en helderder in de kleuren.

---

Zie ook de bijgevoegde voorbeeld. Het beeld heeft van nature veel schaduwpartijen en de straat vang veel licht op. Dat zijn de 2 heuvels links en rechts in het histogram.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor de uitleg +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al begrepen van alle antwoorden dat het om veel oefenen gaat om het te kunnen begrijpen. Precies datgene waarvoor ik te weinig tijd heb, helaas. Toch denk ik dat ik aan de hand van de antwoorden wel iets slimmer kan worden. Dit antwoord was het meest complete en vandaar de 10 punten.

Andere antwoorden (2)

Begin eens met op iets eenvoudigs te letten. Over- en onder belichting. Een foto is goed belicht als de grafiek tussen de randen gevuld is. Als het lijkt of de grafiek links over de rand loopt dan is er sprake van onderbelichting. Loopt de grafiek rechts uit de rand dan is er sprake van overbelichting. Overigens hoeft beide niet verkeerd te zijn, want dat kan een keuze zijn voor het effect dat je met de foto wil bereiken. Voorbeeldjes in de link.

Als je dat onder de knie hebt dan overgaan naar andere aspecten van de grafiek. In het bijgevoegde artikel wordt ook wat vertelt over contrast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Het is niet zo eenvoudig, en Jip en Janneke zijn nog niet zover met fotografie.
Als jij een plaatje maakt van een mooi uitgelicht landschap met een mooie blauwe lucht, dan zijn de waarden voor alle kleuren ongeveer gelijk verdeeld, en zal je een histogram krijgen van laag naar hoog naar laag, met mogelijk een piek in de lichten voor een witte wolk. Heb je over belicht, zal de lichte kant pieken, en je lucht zonder doortekening zijn, heb je te weinig licht gegeven, zullen de schaduwpartijen pieken aan de donkere kant, en zal daar geen doortekening meer zijn. Maak je een foto van vuurwerk, zul je bij juiste belichting een dikke vette bult krijgen aan de donkere kant, en een piek in het licht. Er zijn lui die beweren dat het altijd gelijk verdeeld moet zijn, maar dat is niet waar.
De leermethode is: maak mooie plaatjes, en vergelijk de histogrammen, je zult snel doorhebben dat een mooie plaat een heel wisselend histogram kan hebben.

Succes.