Is een fotoafdruk van 20 x 15 het zelfde als een afdruk van 15 x 20?

Of staat het eerste getal voor de lengte en de tweede voor de breedte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
4.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
leg een afdruk van 20x15 overdwars, tada! 15x20
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat dan het eerste getal voor de lengte en de tweede voor de breedte?

Het beste antwoord

20 x 15 is liggend (landscape) en 15 x 20 is staand (portrait). Dus als je een staande foto op een liggend fotopapier afdrukt, verlies je veel en je ziet veel "wit". Andersom geldt dat ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (4)

Voor een fotoafdruk bestaat er geen lengte en breedte, alleen een langere en een kortere kant. Je bepaalt zelf wat hoogte en breedte is door, bij het maken van de foto, de camera al dan niet te kantelen. Als je recht omhoog schiet, heb je niet eens lengte en breedte, alleen wijdte en wijdte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het geval van een fotoafdruk maakt het niet uit. De drager van de foto gaat naar een apparaat en die maakt geen onderscheid tussen staand of liggend formaat.
In het geval van een schilderij of een kast maakt het WEL uit; 20 x 15 = hoogte x breedte, in die volgorde. Dus 20 hoog x 15 breed.
Maar bij een fotoafdruk hoeft dit niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is hetzelfde. Hoe de afdruk wordt, hangt enkel af van hoe het bestand is wat je wilt laten afdrukken.
Bij het maken van de foto bepaal je dus zelf wat de lange en de korte kant van de afdruk wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dat is niet hetzelfde. De ene is hoger, de andere is lager