Hoe lang bestaat de fotocamera?

ik heb net een foto gezien toen Titanic niet gezonken was. ik wist niet dat de foto camera al zo lang bestaat. zo te zien hadden ze in 1912 al camera's of heb ik mis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
2.3K

Het beste antwoord

De Arabische wis- en natuurkundige Alhazen van Basra of Ibn al-Haytham (965–1039), beschreef in Thesaurus Opticae al het principe van de camera. Hij was niet de eerste die de beeldvorming ontdekte, circa 350 v.Chr. vestigde Aristoteles van Stagira er al de aandacht op.

De uiteindelijke uitvinding van de camera obscura wordt aan verschillende mensen toegeschreven.

De in Dokkum geboren Gemma Frisius (1508–1555) beschreef in januari 1544 de camera obscura, evenals de Italiaan Girolamo Cardano (1501-1576). Hij stelde voor de kleine opening in de wand van de camera obscura te vervangen door een lens, op deze manier werd een helderder beeld verkregen. Dit principe beschreef de Italiaan Daniele Barbaro (1513-1570) in zijn boek La practica della Perspectiva in 1569.

Leonardo da Vinci (1452-1519) heeft een duidelijke tekening gemaakt van de camera obscura.

De Italiaan Giambattista della Porta (1535?-1615) ook bekend als Giovanni Battista Della Porta, beschreef in de Magiae naturalis sive de miraculis rerum naturalium op een duidelijke manier de camera obscura. Ook hij stelde een lens voor in de wandopening. Het was de bedoeling om de camera obscura te gebruiken om op papier de geprojecteerde beelden met pen of penseel over te trekken. In die tijd werd het construeren van een juist perspectief als moeilijk ervaren.

Johannes Kepler (1571-1630) een Duits astronoom en wis- en natuurkundige, hield zich onder meer bezig met verbeteren van lenzen die hij gebruikte in een tent die als camera obscura dienst deed. In 1611 verscheen Dioptrice zijn werk over de breking van het licht door lenzen. Hij stelde allerlei verbeteringen voor door bijvoorbeeld een samengesteld objectief te gebruiken in plaats van de toen gebruikelijke enkelvoudige lenzen.

De eerste camera kwam zeker voor 1912 op de markt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De eerste foto werd namelijk in 1825 gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Bronvermelding ontbreekt. Je maakt mij niet wijs dat jij dit allemaal zelf zo weet!

Andere antwoorden (2)

In 1816 maakte Joseph Nicéphore Niépce de eerste foto. Hij deed dit door een doos te maken met een heel klein gaatje er in. Binnen de doos maakte hij een achterwand met een lichtgevoelige plaat. Door een aantal uur het gaatje in de doos open te houden ontstond er op de achterwand een afbeelding. Dit principe van fotograferen is in de loop der jaren nooit veranderd. Het gaatje van de doos heet nu een lens en de lichtgevoelige achterwand is tegenwoordig een lichtgevoelige elektronische sensorchip.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niépce wordt beschouwd als een van de uitvinders van de fotografie. Hij begon in 1793 te experimenteren met processen om optische foto’s te verkrijgen. Deze waren gericht op het ontwikkelen van een procedé om met behulp van een camera een etsplaat te kunnen maken. Bij zijn eerste pogingen lukte het al om foto’s te maken, maar deze verbleekten al heel snel. Bekend is dat hij in 1822 zijn eerste foto produceert dankzij een stof die hij ontdekt (Syrisch asfalt) die weliswaar oplosbaar is in terpentijn, maar na lange belichting niet meer oplosbaar is. Zo ontstond in 1826 een foto, genomen vanuit het venster van zijn werkkamer, met een belichtingstijd van acht uur. Lange tijd werd gedacht dat dit de oudste nog bestaande foto van Niépce is. In 2002 werd echter een nog oudere foto ontdekt. Voor deze foto uit 1825 had Niépce een 17e eeuwse gravure gefotografeerd die een jonge stalknecht met een paard aan een leidsel toont. Deze foto is aangekocht door de Bibliothèque nationale de France voor 450 duizend euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De conceptuele ontwikkeling van de fotografie begon in de oudheid op verschillende plaatsen. Over het algemeen zegt men, dat de eerste werkende camera werd ontwikkeld door Louis Daguerre in 1831. Hij wordt ook meestal beschouwd als de uitvinder van de fotografie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hebt voor een camera geens lens nodig, dat is alleen de makkelijkstemanier om scherp te stellen. Het kernprobleem was het zgn gevoelige materiaal. Deguerre gebruikte zilverjodide.