Is er een limiet aan het totaal aantal foto's dat je kan maken met een spiegelreflexcamera? En hoe hoog is dan die limiet?

Vaak wordt bij 2e hands spiegelreflexcamera's vermeld hoeveel plaatjes er mee zijn geschoten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit er dan een betrouwbare teller op (dus niet zo als bij de kilometerteller van auto's)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JA in de exif data is dat verborgen, maar terug te vinden

Het beste antwoord

De sluiter van een DSLR camera heeft niet het eeuwige leven, waar andere antwoordgevers aan voorbij gaan. Natuurlijk is er in de elektronica geen aantoonbare slijtage, maar de sluiter heeft wel degelijk een beperkte levensduur, bepaald door de gebruikte materialen in de sluiter. De fabrikant geeft dat aan met een gemiddeld aantal ontspanningen die de camera zou moeten uithouden eer dat de sluiter de geest geeft. Maar zelfs als dat zou gebeuren is er geen man overboord, en is het een kwestie van vervangen.

Bij een goed gebruikte camera is dat natuurlijk een belangrijk gegevens en mag bij de onderhandelingen over de prijs niet ontbreken.
Een Nikon D700 kan bijvoorbeeld 150k ontspanningen aan, terwijl dat voor de D3 met 300k een stuk hoger ligt. Maar daar hangt ook een prijskaartje aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed om te weten. Alle antwoordgevers, bedankt! Heb mijn oog laten vallen op een Canon 1D mark ii en het is goed te weten hoe het zit met het aantal foto's dat met de camera is gemaakt. Zowel uit het oogpunt van mogelijk slijtage als in de prijsonderhandelingen!

Andere antwoorden (4)

Er is geen bepaalde limiet voor het maximale aantal foto's dat je met een camera kunt maken, maar je kunt wel uit het aantal opmaken of de camera intensief gebruikt is in vergelijking met andere 2e hands camera's.
Het is net als met het aantal kilometers van een tweedehands auto: ook daar is er niet een absoluut maximum, maar je kunt vergelijken welke auto intensiever gebruikt en dus versleten is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de camera raakt niet 'op' of iets in die geest. Het aantal foto's dat ermee gemaakt kan worden ligt aan de capaciteit van het opslagmedium zoals een SD-kaart. Die SD-kaart kun je gewoon leegmaken door foto's te verwijderen na het uploaden naar een computer. Daarnaast hebben de instellingen ook invloed op het aantal foto's. Wanneer je de instellingen op zeer grote foto's en de beste kwaliteit zet kun je minder foto's kwijt op je kaartje dan wanneer je voor een kleiner formaat gaat.

De reden dat verkopers het aantal geschoten foto's vermelden is om aan te geven hoe intensief de camera is gebruikt. Vergelijk het maar een beetje met de kilometerstand in een auto. Hieraan kun je afleiden hoe nieuw de camera is, al kan de ene fotograaf de camera al heel lang hebben en er relatief weinig foto's mee gemaakt hebben en de andere de camera heel intensief gebruikt hebben in bijvoorbeeld een jaar.

Toegevoegd na 57 seconden:
Sorry, tegelijk met koosknip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er veel mechanica in een spiegelreflex zit, heeft zo'n camera niet het eeuwige leven. Het mechaniek van de sluiter (en de spiegel die opklapt) kan stukgaan. Als vuistregel wordt meestal genomen dat een "consumenten"-camera 50 duizend sluiteractivaties mee moet kunnen gaan, en pro-camera's gaan zo'n 150 tot 200 duizend activaties mee.

Mijn consumenten-camera Olympus E-510 doet het nog steeds na 70 duizend activaties, dus je kunt geluk hebben dat de camera het (veel) langer volhoudt.
gvrox
12 jaar geleden
Het is zoals basmeyer zegt:
De fabrikant van de camera geeft in de specificatie aan hoeveel de camera in ieder geval aankan. In de gevallen die hij noemt (basmeyer) kan ik meegaan, heb zelf een D7000, en daarvoor wordt ook aangegeven door Nikon dat de sluiter 150000maal gebruik moet kunnen hebben. Zoveel foto's maak ik niet, dus ik hoef niet bang te zijn