kan ik met een Tamron 18-200mm beter inzomen dan de tamron 70-300?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.5K
gvrox
11 jaar geleden
Wat vind je eigenlijk "beter" ? Bij superzooms zoals de 18-200 is vaak de kwaliteit bij de uiteinden van het bereik wat minder. In het algemeen geldt dat een kleinere zoomfactor een betere kwaliteit geeft. Als het je alleen gaat om welke lens de objecten het dichtstbij kan halen, dan is dat de 70-300mm

Antwoorden (5)

De vergroting met een 70-300 is groter. Deze gaat tot ongeveer 9 keer. De 200 gaat tot ongeveer 6,5 keer.
Let wel dat foto's niet altijd mooier worden met een groot zoombereik. Het wordt lastiger als je uit de hand fotografeert. Waarschijnlijk zal de lichtgevoeligheid van de 300 lager zijn waardoor je al snel in het grootste diafragma moet wprden met een heel korte scherpsteldiepte tot gevolg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zeker, zelf vind ik het erg handig, d.w.z. in elke situatie heb je de optimale zoom kracht beschikbaar en daarmee ben je erg flexibel(lees in elke omstandigheid, toch een leuk plaatje schieten) Als je de 200 al hebt, dan is het niet noodzakelijk deze te verkopen om de 300 aan te schaffen, echter als je toch nog moet kiezen zou ik voor de 300 gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 18-200mm lens is een allround lens.
De 70-300 is een tele lens.

Dus met andere woorden, de 18-200mm lens hoef je niet meer te wisselen.
Met de 70-300mm kan je alleen maar tele fotograferen. Wil je groothoek fotograferen heb je een andere lens nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is natuurlijk of een all round lens zoals de 18 tot 200 mm ook in alle bereiken goed is. Het vraagt namelijk technisch nog al wat om dit klaar te spelen. Zo'n lens zou dan vreselijk duur worden. Van de andere kant is het de vraag of jij die foutjes ziet en of jij je daar aan stoort. Voor huis, tuin en keuken gebruik is de lens ok. Mijn onduidelijkheid in jouw vraag is het woord beter. Als je met beter 'meer tele' bedoelt dan is het antwoord ja, als je qualitatief beter bedoelt dan is dit dus niet zo 1,2,3 te beantwoorden.
Voor standaard hobby gebruik zou ik kiezen voor de 18-200 mm als ik moet kiezen tussen jouw twee lenzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt niet beter inzoomen. De 18-200 heeft maximaal 200mm brandpunt, maar komt van 18, wat redelijk groothoek is. De 70 300 is een telezoom, met een max van 300 mm, wat anderhalf keer zoveel is als 200 mm. Met de 70 300 kun je het beeld dus iets dichterbij krijgen als met de 18 200, MAAR: het totale zoom bereik van de 18- 200 is groter dan van de 70-300, die alleen tele doet.