Welke sluitertijd en diafragma instellingen kan ik het best gebruiken voor een foto met 6 personen?

Het gaat om een foto van 6 personen die tegen een witte muur staan. De foto wordt binnen genomen. Als bijlage heb ik een voorbeeld van hoe de foto uiteindelijk moet worden.
Ik ben in het bezig van een Canon EOS 1000D
Vriendelijke dank voor de antwoorden!

Picture for question
12 jaar geleden
in: Camera's
1.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat voor lampen heb je, op welke afsrand staan deze. Onmogelijk deze vraag zo te beantwoorden

Het beste antwoord

De instelling voor de sluitertijd en de diafragma, heeft niets te maken met wat er in de ruimte staat.
Het heeft wel alles te maken met HOE de ruimte is VERLICHT. en dus ook hoeveel licht er is.

Wij kunnen jou dus niet aangeven hoe de combi van T en F moet zijn.
Wel kan ik je wat tips geven…

Ook kan je een wit vel nemen en deze voor het gezicht houden van 1 persoon (naar de camera opstelling toe). Laat je camera een T en F nemen, en deze met 2 stops ruimer belichten. (dus bijvoorbeeld je sluitertijd 2x halveren, letop niet delen door 2! 1/250 wordt dan 1/60).

Mooier is het om een grijskaart (a 15 euro) te hebben en je camera hierop laten belichten. En nog mooier een heuse lichtmeter.

Pas op met het lichtmeten, dat jij niet met je lichaam een deel van het licht wegneemt tijdens het meten. Misschien handig om een assistent te hebben (1 van de 6 personen) die het blaadje vasthoudt en jij via een spotmeting gaat meten.

Met gewone verlichting (zoals lampen), moet je rekening houden met je minimale sluitertijd. Een statief heb je snel nodig, maar de personen moeten dan ook redelijk stil gaan staan.
Beter is het dan om te gaan flitsen. Het liefst via een indirect flitsmethode, of via externe flitsers. Dan kan je ook een hele mooie of spannende lichtopstelling maken zoals in je voorbeeld. Het voordeel is dat je sluitertijd dan geen invloed meer heeft (dus op gewoon 1/160e zetten en lekker uit de hand schieten). De belichting via flitsen gaat uitsluitend via de diafragma instelling (wanneer de flitser(s) de enige lichtbron is).

Gebruik je een reportageflitser op de camera, dan heeft het de voorkeur als het plafond niet te laag is (> 2,3m).

Zorg dat je de camera volledige handmatig (M) instelt. Dit hoef je maar 1x te doen en kan je daarna vele foto’s maken aangezien het licht niet veranderd. Dan kan je vele ‘standjes’ en posities uitproberen en schieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is allemaal helemaal waar. Alleen heeft de vraagsteller duidelijk niet de skills om het zo te doen.

Andere antwoorden (5)

Dat ligt er niet aan hoe de foto eruit moet komen te zien. Het licht er meer aan hoe de foto belicht moet zijn en hoe de ruimte belicht is. Het is dus gewoon een kwestie van vaak proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
antwoorden op deze vraag is inderdaad bijna onmogelijk.
en ik maak al jaren foto's

je kan gokken door eerst een foto te maken op automatisch en dan te kijken wat de diafragma en sluitertijden zijn en vervolgens hiervan steeds meer gaan afwijken tot gewenste resultaat.

beste is om het boek voor de eos 1000 te kopen bij bol.com of boekenzaak. en deze door te lezen.
daarbij veel foto's maken en noteren bij welke omstandigheden je welke instellingen hebt gebruikt.

de beste foto's kan je alleen maken door ervaring opdoen of heeel veeel geluk te hebben.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De belangrijkste factor die je nodig hebt is licht. Hoe is de belichting? Als er geen belichting op de personen voor de witte muur is zal je bijvoorbeeld al moeten overbelichten als je er tenminste geen zwarte contouren van wil maken.
Als het te donker is zal je ook met een langere sluitertijd moeten werken. Dat betekent dat de camera op een statief moet en dat de personen niet mogen bewegen. Tenzij je dat effect juist weer wil hebben. En tenslotte moet je ook bedenken wat je allemaal scherp wil hebben.
En daar moet je het diafragma op aanpassen.

Ik denk dat je beter eerst kan oefenen met voorwerpen in de omgeving waar je de foto gaat maken om te zien wat het effect is van verschillende diafragma en sluiterstanden.
Anders moeten de zes personen wel veel geduld hebben en dat hebben de meeste mensen die gefotografeerd worden over het algemeen niet, is mijn ervaring.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bovengenoemde foto is trouwens ook al behoorlijk ingewikkeld met licht. Want de diverse hoofden en lichaamsdelen zijn waarschijnlijk met meerdere lampen belicht als ik het zo zie. Wel jammer dat ik de foto niet kan zien terwijl ik dit schrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijk is goede belichting. Daarvoor kun je indirecte verlichting van lampen gebruiken. Een witte achtergrond kan zo overheersen dat de mensen ervoor te donker worden. Je kunt ook indirect, (bounce) flitsen of met een voorzet difusor voor de flitder werken voor een zachtere belichting. Het is digitaal dus je kunt experimenteren met licht of met nabewerking via software (PHotofiltre.com of Gimp) beiden freeware.
Succes

Toegevoegd na 1 minuut:
Sluitertijd minstens 1/60 sec of sneller. Diafragma past zich aan in de camera op de sluitertijd als je de camera in de manuele stand gebruikt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dergelijke opname vraagt wel wat meer als alleen sluitertijd en diafragma. De belichting op deze opname is heel gecompliceerd, met verschillende lampen of flitsers.
Als je zoiets wil namaken, ben je wel even bezig, dit is niet door één persoon alleen gedaan, lijkt me. (het is sowieso in een studio gedaan)Werken met meerdere lampen of meerdere flitsers vraagt meestal ook om een losse belichtingsmeter, hoewel de meters van de moderne camera's er ook wel wat van kunnen!
Zou eerst maar eens kijken of je de verlichting wel voor elkaar kunt krijgen, en dan de camera laten werken.