Wat is de zin en onzin van het tweedehands aanschafen van een dSLR?

sSLR = digital Single Lens Reflex, oftewel een digitale spiegelreflexcamera.

Zijn de body's en / of lenzen aan veel slijtage onderhevig bij normaal gebruik?

Weegt de lagere prijs op tegen gebrek aan garantie?

Hebben jullie ervaringen met het tweedehands aanschaffen van een dSLR en willen jullie die hier delen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Ik heb zelf een canon 350D (~5 jaar oud) en een 450D (~ 1 jaar oud). Geen van beiden kan tegen goede film op; niet qua kleur / contrast / scherpte. Beiden concurreren redelijk met een ixus digital compact; echter op zoom & focal distance wint de ixus het moeiteloos. Pas als je speciale tele-macro lenzen hebt win je het van de ixus

Let wel: De kwaliteit van compact camera;s is vaak slechter: Goedkope slechte lensjes, digital zoom & resolutie in plaats van optical zoom & resolutie (Het eerste is gewoon een fake resolutie). Langzame response & slechte lichtgevoeligheden. Maar voor vakantie foto's vaak goed geschikt.

Om iets te krijgen wat echt kan concurreren met analoge DSLR waarbij je op dia film schoot moet je naar top-en camera's, welke onbetaalbaar zijn voor een amateur.

DSLR cameras zijn qua specificaties op het gebied van resolutie en zoom capaciteiten vaak minderwaardig aan digitale compact camera;s in dezelfde prijs range. De specificaties gaan echter met elk model sterk vooruit.
Nieuwe DSLR modellen zijn meestal maar 100-150 euro duurder dan tweedehands modellen, omdat veel mensen hun oude DSLR gewoon houden en niet vervangen: Schaarste. Daarom denk ik dat je beter een nieuwe kan kopen. Kijk zowieso ook over de grens: In Duitsland liggend e prijzen beduidend lager. Ook een foto specialist in nederland op de 'konijnenberg' is duidelijk goedkoper dan anderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij ligt het helemaal aan de prioriteiten die je aan je camera stelt.
Wil je goedkoop, goed spul, of
wil je het nieuwste van het nieuwste.
In het tweede geval betaal je veel meer en kom je al snel tot de ontdekking dat je nieuwe uitrusting technisch al weer is ingehaald door een nog nieuwer model.
De consument die daar dan weer op inhaakt brengt vervolgens weer een gebruikt product op de markt waar de andere categorie consumenten weer hun slag kunnen slaan.
Ikzelf kocht ooit een nieuwe Canon EOS300D met standaard-, en teleobjectief.
Toen ik wat verder wilde met mogelijkheden heb ik overwogen om een nieuwe camera te kopen wat ik uiteindelijk niet gedaan heb, maar in plaats daarvan heb ik wél nieuwe accessoires gekocht (flitser, groothoek, macro en portretobjectieven) die allemaal gebruikt waren
en van goede amateurs afkomstig waren. (marktplaats.nl)
Zo heb ik voor minder geld meer spullen kunnen kopen.
De gekochte materialen waren soms verassend nieuw, alles zat nog in de originele verpakkingen etc. Mensen waren heel zuinig en voorzichtig geweest met hun spulletjes, hadden geen slijtagesporen en waren voor mij zo goed als nieuw.
Materialen gaan veel langer mee dan de gemiddelde consument er mee wil doen, want meestal wordt je toch weer aangetrokken om weer een beter, nieuwer of mooier model aan te schaffen, véél eerder dan dat je oude echt aan vervanging toe is.