Ik heb een Nikon D3100 maar vind het flitslicht heel lelijk. Kan ik dit verbeteren met een externe flitser?

En dan gewoon een basis model, dat betaalbaar is voor een 15-jarige;)
Heeft iemand suggesties??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.8K

Het beste antwoord

Jazeker, want flitsen kan best heel mooi zijn. Je bent baas over eigen licht. Begin eens met een externe flitser op de camera, waarna je langzaam kunt uitbreiden. Vergeet de ingebouwde/opklap flitser, die is alleen voor foto's die ook lelijk mogen zijn.

Als start kun je met een externe/reportage flitser op de camera door de kop te bewegen via het plafond of een lichte muur bouncen. Dat geeft vaak direct al een fijn resultaat.

Mocht je fotografie serieus gaan nemen zou een mooi basissetje zijn een externe flitser, een paraplu voor zachter licht, een radiotriggersetje en een statief.

Is je Engels goed? Hier is een prima site als beging om de fijne kneepjes van het flitsen te leren: http://strobist.blogspot.com/2006/02/welcome-to-strobist.html

Met b.v. dit: http://www.fotoshopaalten.nl/yongnuo-afstandbediening-draadloos-voor-nikon-yn-rf602-p-1606.html
En leuke draadloze flitsers: http://www.fotoshopaalten.nl/flitsers-strobist-flitsers-c-64_189_212.html
En op dezelfde site vindt je ook een pluutje, softboxje met statiefje voor weinig om aan de slag te gaan en mooie foto's met gebruik makend van flitslicht te maken. Maar als er echt geen geld is kun je met stukken piepschuim, witte lakens zeilknijpers en dat soort zooi en natuurlijk een hoop creativiteit ook best aan de gang.

Wil je je reportageflitser op de camera houden kun je met een kleine softbox werken die je met klitterband op de flitser zet. Voor foto's die vrij dichtbij zijn geeft dat een redelijk acceptabel resultaat, maar de belichting blijft vrij plat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan het een beetje verbeteren met een externe flitser, waarbij je een diffuser gebruikt (Of een stuk wit papier met een losse lus over de flitser plakt, danwel via het plafond flitst.

Het mooiste is natuurlijk niet flitsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, waarscheinlijk wel, maar dat is niet nodig, waar jij last van hebt is waarschijnlijk een te harde flits of te harde schaduwen.
dat 1ste kun je verbeteren met een invulflits, wat als functie op je camera zit, dat 2de is een difuser handig, dit weerkaatst het licht in alle richtingen waardoor je hier minder last van hebt.
uiteindelijk ontkom je niet aan het kopen van een nieuwe flitser, maar miss kun je wat met die 2 dingen die ik zei.
succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry voor de typfouten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon flitsen is altijd lelijk. Ook een externe flits die gewoon op de camera staat geeft lelijk licht, hoewel je met de flits stuur programma's van jouw Nikon heel aardige resultaten zal kunnen bereiken. Met behulp van een kabel (duur bij Nikon) óf met behulp van een eigen Nikon flitser met draadloze afstand besturing, kun je veel betere resultaten bereiken, maar ook die flitsers zijn niet echt iets dat je als 15 jarige van twee weken zakgeld kunt aanschaffen.....
Ik weet niet of de D3100 ook standaard draadloze flitsbesturing aan boord heeft, zo ja dan kun je bij Nikon vanaf de SB200 tot aan de SB900 draadloze flitsers aansluiten. De goedkoopste (bij Konijnenberg, zie daar) ±130,-
Maar gezien het verwachtte budget, zou ik, als ik jou was, eerst eens proberen hoever je met je ISO waarde omhoog kunt zonder storende ruis te krijgen, en dan de foto's ZONDER flits maken.
Toen ik zo oud was als jij nu, deed ik het met een filmpje van "27 DIN" ISO 400 dus, met bestaand licht, want ook ik had geen geld voor een flitser, en dat ging prima, zie bijgevoegde plaatje van mijn zusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat je een externe flitser aanschaft is het misschien het proberen waard een flitsverzachter te gebruiken, deze zijn namelijk vrij goedkoop. Deze voorkomt harde schaduwen en laat je onderwerpen egaler naar voren komen.