wat is optischezoom bij een camera?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees voer:
http://www.optischezoom.nl/

Antwoorden (5)

Dat is de mate waarin je kunt inzoomen door middel van de lens, dus zonder kwaliteitsverlies.
12 jaar geleden
Een digitale zoom zoomt in op de pixels.
Dat is dus eigenlijk een nep zoom want als je heel ver daarmee gaat zoomen krijg je uiteindelijk blokjes beeld.

Een optische zoom kan echt zoomen.
Dat krijg je geen blokjesbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een digitale zoom maakt langs electronische weg een beelduitsnede, waarbij bij het inzoomen het aantal pixels steeds kleiner wordt en het beeld dus onscherper. Een optische zoom is een lens die uit minimaal 3 delen bestaat. Er is een buitenste lens, een binnenste lens en daartussen zit een 3e lens die met behulp van een electrisch motortje heen en weer kan schuiven en zodoende wisselende beelduitsnedes maakt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij optische zoom wordt dus de beelduitsnede op de GEHELE beeldchip geprojecteerd, bij digitale zoom wordt slechts een gedeelte van de beeldchip gebruikt en dat wordt vergroot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Optische zoom is niets meer dan lensdelen die zich verplaatsen voor de sensor, dat is veel beter dan digitale zoom waarbij een stuk van de foto wordt uitgesneden en wordt opgetrokken tot het originele formaat.

De aanbiedingen die je wel eens in folders ziet dat een camera 5x optische zoom heeft, zijn grotendeels marketingtruukjes.

Optische zoom is eigenlijk niets meer dan hoeveel keer er aan millimeters gezoomd kan worden vanaf het begin van de lens, maar iedere lens is anders, hebben allemaal een ander begin en kan dus ook moeilijk vergeleken worden.

Beter is om naar de brandpuntsafstand van de lens te kijken, dat zijn namelijk harde feiten over wat die lens kan en daar kom je een stuk verder mee.

Voorbeeld:

Een bepaalde lens gaat van 24 - 105 mm. 105/24=4,375. Die lens heeft dus een optische zoom van 4,375x

Een lens die loopt van 40 - 175 mm heeft ook 4,375x optische zoom (175/40=4,375). Zo kan dus in de advertentie van een camera staan dat hij 4,375x optische zoom heeft (zal afgerond worden naar 4,4), maar een lens van 24-105 is toch echt heel wat anders dan een 40-175 lens.

50mm staat daarbij ongeveer gelijk aan wat wij zien, alles daaronder is dus groter dan wij zien (groothoek) en alles daarboven is ingezoomd (tele).

Bij een compactcamera is het minimum wat een lens kan bieden toch al gauw 24 mm en dat is voor dagelijks gebruik meer dan voldoende. Het maximum daarentegen kan oplopen bij sommige camera's tot in de 600mm, maar dan moet je je wel afvragen wat de kwaliteit daarvan is. 400mm is gemiddeld gezien toch wel voldoende.

Als je een camera op het oog hebt, kun je op internet altijd wel de specificaties van de lens bekijken.

Kijk naar de brandpuntsafstand en niet naar het aantal x optische zoom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Optische zoom ken je waarschijnlijk al van normale film camera's. Een zoomlens bestaat uit verschillende glazen onderdelen die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Hun onderlinge positie bepaalt hoe ver er in- of uitgezoomd is. Digitale zoom daarentegen is simpelweg het digitaal vergroten van een onderdeel van het plaatje.