Waar kan het aan liggen dat mijn fotocamera foto's maakt met strepen door het beeld?

Als ik een foto maak, komen er strepen in het beeld, en buiten kunnen er helemaal geen foto's worden gemaakt want dan is de foto bijna wit. Het ligt neit aan het schermpje want op de pc is het ook. Waar kan dit aan liggen, en kan er iets aan gedaan worden? De camera is een Canon Powershot

Toegevoegd na 23 minuten:
Bij filmen is het beeld normaal

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
13.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je een voorbeeld foto plaatsen. Vaak kan je aan het beeld zien wat er aan de hand is.
Het liefst een originele jpg, zodat ook de metadata nog beschikbaar is.

Antwoorden (7)

Dan is er waarschijnlijk iets mis met je sensor, vooral als de strepen elke keer op dezelfde plek zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lichtinval?
Ik heb ook een canon powershot en weet dat er bij de 1 na laatste versie vaak vuil in de lens komt waar je zelf niks aan kunt doen. Dus dat zou het ook kunnen zijn.

Zit het trouwens steeds op dezelfde plek op wisselt dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou hem terugbrengen naar de winkel of even Canon raadplegen, ik denk dat de camera kapot is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mischien de nachtmodus, ik weet niet hoe jou Canon werkt, maar mijn camera die reageert zo als ik de nachtmodus aan heb staan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi, kun je een voorbeeld weergeven?
Het kan inderdaad zoals reeds vermeld een probleem met de sensor zijn.
Maar ook mogelijk: smear, banding, blooming,
over belichting,
een licht bron buiten dynamisch bereik van de camera,
of misschien staat je toestel op manuele modus (en wanneer je buiten komt wordt alles wit)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na een jaar de Canon Powershot A630 in de kast te hebben gelegd met het zelfde probleem ging ik naar een fotovakhandel voor een nieuwe Canon. Daar vertelden ze mij dat het een bekend probleem van een Canon was en dat er zelfs verlengde fabrieksgarantie voor dit probleem was. Voor mijn toestel was de extra garantie al verlopen.
Dus even naar je verkoopadres.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blij met je vraag. Zelf heb ik hetzelfde probleem met een Canon Powershot A430.
Geen strepen als je de foto maakt.
Wel strepen als je de foto (JPEG) daarna bekijkt.
Strepen blijven als de foto op de computer wordt gezet.
Instellingen allemaal gereset, hielp niet.

Bij het maken van een video gaat alles goed.
Lens is schoon.

Eigenaardig, soms gaat het zomaar goed.

Kan het liggen aan de klokbatterij?
Mijn toestel heb ik 5 jaar en die batterij kan wel leeg zijn.

Toegevoegd na 2 uur:
Batterij gecontroleerd. Spanning 3,06 Volt.
Dat lijkt me voldoende.
Dus hier kan ik je ook niet mee helpen.

Toegevoegd na 1 dag:
Bij mij gaat het goed wanneer de foto's in het donker worden genomen. En in daglicht niet.
In daglicht de klok verzetten naar bijvoorbeeld 23:00 uur helpt niet.
Als ik foto's maak in afwisselend daglicht en donker, zijn de lichte steeds met strepen en de donkere zonder