(waarom) is een spiegelreflex fotocamera beter dan een compact fotocamera?

dat zeggen veel mensen, maar is dat wel zo? waarom? wat is het verschil? vlgs mij maakt de beste compactcamera betere foto's dan de slechtste spiegelreflex

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Het is niet de camera, het is de fotograaf. Dat is het allerbelangrijkste. Ik heb er erg veel plezier in met een oud cameraatje hele mooie opnamen te maken. Nog echt met licht te schrijven door alle aspecten mee te wegen in de instellingen van de camera. Er zijn heel goede compacte camera's gemaakt en slechte spiegel reflex camera's. Vroeger kon je op een lens nog een converter plaatsen waarmee je de brandpuntsafstand kon veranderen en dus ook op een compact camera erg veel mogelijkheden had.
Als deze vraag gaat om aanschaf besef dan ook dat de mogelijkheid van het verwisselen van lenzen ook nadelen met zich meebrengt. Je maakt de camera immers open en er kan allerlei rommel naar binnen komen. Dat is op te vangen door een lens te monteren die van groothoek tot verre telelens in zich heeft. Helaas gaat dat ten kostte van lichtsterkte en vroeger van beeldkwaliteit.
Je moet je dus goed bedenken wat je wilt gaan doen met je camera en daar je aanschaf op aanpassen. En dan nog...
Wil je echt zo veel honderd euro uitgeven voor 3 opnames met die gigantische telelens. Het zijn allemaal prioriteiten.
Eigenlijk heb ik zoiets van zorg nu eerst maar eens dat je een goede compositie en belichting maakt, dan maakt de camera heel weinig uit. Als je maar zorgvuldig werkt kun je met een camera van €80,- een prachtreportage maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Met een spiegelreflexcamera heb je meer mogelijkheden, je kunt van objectief wisselen.
Ook kun je mindere of betere objectieven kopen, al naar gelang je budget of toepassing.
Uiteraard kun je met een goede compactcamera goede foto's maken, maar het blijft beperkt wat mogelijkheden betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een spiegelreflex maakt geen betere foto's, je kan er door er andere lenzen op te zetten wel foto's mee maken die je met een compact niet kunt maken.
Maar ik heb nog altijd een beetje heimwee naar de Rollei 36S die ik ooit verloor (gestoken scherpe platen voor een kleinbeeld).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad is niet per definitie iedere spiegelreflex beter dan een goede compact camera. Maar toch is het zo dat de specificaties van een spiegelreflex meer beloven. Fotograferen is in principe spelen met licht en door de grotere lens word je al meer in de gelegenheid gesteld van het licht gebruik te maken. Bovendien is de chip die al het licht opvangt vele malen groter dan die van een compact camera. Wat er weer toe resulteert dat de interpretatie van de foto fijner is. Om maar te zwijgen over de duisternis, want wat in de duisternis tegenwoordig mogelijk is met spiegelreflex is ongelovelijk. Eigenlijk heb je voor heel veel situaties geen flitser meer nodig en met een compact camere eindig je toch met heul veul ruis. Maar goed een kniesoor die daar op let.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een spiegelreflexcamera maakt niet per definitie betere foto's dan een compactcamera. Als dat al zo is, dan is het alleen maar omdat spiegelreflexcamera's in een hogere prijsklasse zitten, en daardoor op alle punten net wat beter zijn dan compactcamera's.

Een spiegelreflexcamera heeft meer instelmogelijkheden dan een compactcamera. Daar komt bij dat je bij een spiegelreflexcamera je objectief kunt aanpassen aan de omstandigheden. Je fotografeert dus altijd met een aan de omstandigheden aangepast objectief.

Tenslotte betekent het principe van de spiegelreflexcamera dat het beeld dat je door je oculair ziet, exact dezelfde kijkrichting heeft als het beeld dat je fotografeert. Bij een compactcamera is dat niet zo, daar zie je door het oculair het beeld vanuit een net iets andere hoek dan vanwaaruit je de foto zult nemen.

Toegevoegd op 23-06-2009 15:59:50
De korte versie van het antwoord is dus: Neen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord, ben zelf aan het nadenken om over te stappen op spiegelreflex, dus zo'n opsomming wekt mijn interesse op... +1
Een spiegelreflex heeft grotere lenzen, een grotere CCD (MEER vierkante nanometer per pixel, wat voor minder ruis zorgt) en een minder grote scherpte-diepte (=alleen 't onderwerp scherp hebben welke je 't belangrijkst vind).
Deze factoren samen zorgen voor een meestal betere kwaliteit foto, al is bijv. die scherpte-diepte wel subjectief.

Toegevoegd op 23-06-2009 17:19:03
Edit:
Dat van die scherpte-diepte klopt niet - dat kan je dus instellen bij een spiegelreflex. Bij een compact zijn die instelmogelijkheden volgens mij veel geringer - dus wat anderen ook al zeiden: je kunt dus minder goed je toestel instellen op de juiste situatie, bij een compact.

Groot voordeel van een compact is trouwens wel dat je 'm altijd bij je kunt hebben (in je broekzak desnoods), iets wat met een spiegelreflex nooit lukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De scherptediepte kun je instellen. Die *kan* dus heel klein zijn - handig voor bijvoorbeeld een portretfoto - maar dat *hoeft* niet. Da's nu net het voordeel van de instelmogelijkheden van de spiegelreflexcamera: als je wilt, kun je juist wel de bijna oneindige scherptediepte krijgen. Kwestie van de juiste diafragma-opening instellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, ok. Ik dacht dat dat standaard was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nja, je kan de scherptediepte bij een SLR inderdaad instellen (maar dat kan bij een geavanceerde compact ook). Alleen bij het grootste diafragma heeft een SLR minder scherptediepte dan een compactcamera. Dus je verhaal is niet echt fout ofzo, alleen was het niet helemaal volledig. Kleinere scherptediepten kunnen gebruiken is een van de grootste voordelen van een SLR. Bij een compactcamera lijkt alles vrij scherp, en dat levert niet altijd zo'n mooie plaatjes op. +1 trouwens
Ik denk dat je toch wel kunt stellen dat een spiegelreflexcamera beter is dan een compactcamera, wat fotokwaliteit betreft. De doelgroep is ook heel anders. Een compactcamera is lekker klein en bedoeld voor het schieten van kiekjes. Een SLR is bedoeld voor de serieuzere hobbyist of professional.

Het belangrijkste verschil in fotokwaliteit zit hem echt in het formaat van de sensor. Een goedkope SLR heeft een cropfactor van rond de 1,5. Een compactcamera heeft een cropfactor doorgaans ergens tussen 4 en 6 (!). Dit heeft een aantal consequenties. Waaronder meer ruis bij hetzelfde aantal megapixels. Ook is er verschil in scherptediepte. Bij een SLR kan een kleinere scherptediepte gebruikt worden, wat vaak als mooier wordt ervaren. Je kunt dan bepaalde objecten in je compositie eruit laten springen, terwijl bij een compactcamera praktisch alles altijd redelijk scherp is (je hebt een grote scherptediepte). Dit is ook het gevolg van de grootte van de sensor. Ik lees net dat het dynamisch bereik (het bereik tussen de helderste en donkerste waarde die een chip in een opname kan waarnemen) ook groter is bij een grotere sensor.

Een voordeel van een SLR is dus inderdaad ook dat lenzen verwisselbaar zijn. Een all-round lens presteert gewoon nooit zo goed als een lens die specifiek voor een doeleinde bedoeld is. Een compactcamera heeft vaak geen gigantisch zoombereik. Op een SLR kun je kiezen of je een groothoeklens, telelens of macrolens gebruikt, allemaal met hun eigen specialiteiten. Een prime lens (met vaste brandpuntsafstand) presteert optisch nog altijd het beste.

De meeste compactcamera's slaan foto's in een gecomprimeerd JPEG-formaat. Bij een digitale SLR kun je kiezen voor RAW, waarbij je achteraf gewoon meer kunt bijstellen aan je foto.

Eigenlijk denk ik niet dat er een compactcamera is (dus echt zo'n klein ding voor in je broekzak) dat betere foto's maakt dan de slechtste spiegelreflex. Sowieso denk ik niet dat er echt slechte spiegelreflexcamera's zijn (mag ook wel voor dat geld).