Hoe komt het dat een smartphone in HD kan fotograveren net als bijvoorbeeld een compact of een spiegel reflectie camera?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In HD fotograferen? Fotografie wordt in Mpixels gerekend, video ook en dan is HD, 2MegaPixel. Als een camera/telefoon/camcorder een sensor heeft die groter is dan 2MP dan kan je er dus soms in HD mee filmen (als de optie om te filmen bestaat), of je kan er 2MP plaatjes mee schieten (als die optie bestaat). 1 MP= 1 miljoen beeldpunten
(Full)HD= 2MP want 1920x1080= 2.073.600 pixels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aanvulling: Omdat HD eigenlijk niks voorstelt. De term slaat eigenlijk alleen op het verschil met de oer-TV, die maar ± 450 lijnen hoogte kon weergeven. 1080 is dan heel wat "HD". Een goede filmcamera (zo'n ouderwetse filmcamera, met geperforeerde 35mm filmrollen dus) komt makkelijk op het dubbele, een 70mm film camera het 5 voudige, en de camera's die voor de opnames voor omniversum e.d gebruikt worden kunnen nog meer opnemen.
HD en 4K is wel leuk voor in de huiskamen, het ziet er prachtig uit, maar High Definition... nou niet echt. De nieuwe fotocamera's van Nikon met 24 en 36 Mp doen heel wat meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je bekend met het feit dat de meeste in digitaal geschoten films en bijna alle projectoren in bioscopen 2K zijn wat bijzonder dicht in de buurt komt van HD? 4K is juist listig in de huiskamer, je moet al 70" of groter gaan voor het gros om het te kunnen zien. 4K is juist mooi voor grote bioscopen. maar High Definition… nou niet echt. Wat bedoel je daar precies mee? Dat er iets hogers bestaat, betekent niet dat HD/4K voldoende is voor doeleinden. De nieuwe fotocamera’s van Nikon met 24 en 36 Mp doen heel wat meer. Dat zijn fotocamera's geen videocamera's, de video die ze opnemen is ook geen 24/36MP.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel alleen maar dat HD een loze kreet is. 4K is helemaal niet listig in de huiskamer, als het beschikbaar zou zijn, zou je het wel zien. Op zo'n groot scherm in de bioscoop is 4K ook nog bijna niks, want wat is nou 3840 pixels op een scherm van 12 meter breed?

Het beste antwoord

Vaak is het nog wel hoger dan HD (want dat is ongeveer 2 megapixel), en dat ligt gewoon aan de sensor die zoveel pixels heeft. Een smartphone heeft natuurlijk wel een piepklein lensje, en een erg kleine sensor, dus de beeldkwaliteit is toch minder bij hetzelfde aantal megapixels.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus elke cameralens met minimaal 2 megapixels kan al HD produceren?
gvrox
11 jaar geleden
Niet lens, maar sensor. HD is 1920x1080 pixels (als het om video gaat dan, maar die resolutie kun je bij foto's ook hebben natuurlijk), dus bij zo'n 2 megapixel kun je al "HD" produceren. Dat is dan niet per se een maat voor de kwaliteit, zeker bij weinig licht is de kwaliteit *per pixel* van een spiegelreflex beter dan die van een smartphone.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Het mooie antwoord van Gvrox onderstreept dat het belang van een hoog aantal megapixel vaak overschat wordt. Het zijn met name de kwaliteit van de lens en de grootte van de sensor (in cm, niet in megapixels) twee van de belangrijkste factoren die de kwaliteit van een foto bepalen. Nog een aanvulling: de term "HD" wordt voornamelijk voor video gebruikt, en voor een telefoon is redelijk makkelijk om met een resolutie van 1920×1080 te filmen, maar het aantal beelden per seconde zal altijd relatief laag blijven, omdat de sensor niet gevoelig genoeg is, en de processor van een telefoon niet krachtig genoeg is om hogere snelheden te verwerken. Vaak zie je dat een gemiddelde telefoon in 30 of 50 fps filmt, en de betere telefoons met 60 fps. Het is pas vanaf 60 fps dat een film een mooie vloeiende beweging geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dus hoe komt het dan dat de mobiele telefoons voor de smartphone generatie met een camera van 2.0 MP geen HD filmpje konden maken? Omdat de processor niet snel genoeg werkte?
gvrox
11 jaar geleden
Precies; tegenwoordig zitten er h264 encoders op de processors die realtime HD kunnen comprimeren. Zonder deze versnellers zouden ook de huidige smartphone processors het niet/nauwelijks aankunnen.

Andere antwoorden (1)

De smartphone is een camera in het klein, de lens is kleiner in diameter, en de brandpuntsafstand is korter. Als je de camera in een smartphone ziet is het eigenlijk maar een heel klein dingetje van 7 bij 5 bij 5 mm of iets dergelijks (een full frame camera is 7 keer zo groot in elke dimensie. Jammer genoeg is deze ontwikkeling wel zo een beetje aan het einde, door het golfkarakter van het licht is het eigenlijk niet zinvol nog fijnere sensors te bouwen. Voor sommige doeleinden worden dan ook nog steeds erg grote camera's gebruikt, want die kunnen bij een kleiner diafragma gebruikt worden zonder dat je last van lichtbreking krijgt.
In de praktijk is ruis het grootste probleem, daarvoor zijn wel oplossingen met nog meer pixels, die later worden uitgemiddeld (Nieuw nokia-lijn) en ontdaan van vreemde waardes. (Net zoals je je cijfers middelt om een rapportcijfer te maken dat beter weergeeft wat je capaciteiten zijn, jammer genoeg worden tweeen en drieen er op school niet uitgehaald.)
Het aansturen van moderne apparaten gaat tegenwoordig digitaal. Dat betekent eigenlijk dat een smartphone net zo goed een apparaat kan aansturen als een ander computerachtige apparaat of een speciale chip. Door het digitale karakter maakt het eigenlijk niet uit, de moderne processoren kunnen dat gemakkelijk aan, daarom zie je dat smartphones enorme hoeveelheden miniapparaatjes herbergen. Je hebt maar 1 "brein" nodig om alles te laten draaien.

Bij een van de antwoorden in de bron wordt uitgelegd hoe de golflengte het aantal pixels dat nog zin heeft beperkt. Dat is genoeg voor HD, en een voordeel is dat de ruis bij film wat minder opvalt.