Bij welke camera's zijn de foto's niet zo snel bewogen?

Bij mijn foto camera zijn altijd alle foto's bewogen ook al beweegt het beeld waar je de foto van maakt niet en je de camera stil houdt. Het moet een camera zijn die niet zo duur is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1K

Antwoorden (3)

Dan moet je kiezen voor een camera die over een beeldstabilisator voor de sensor beschikt.

Maar zijn het echt bewogen beelden of heb je eerder het gevoel van onscherpte? Dat kan aan de ruis liggen. Daar heb je vooral last van bij camera's met een kleine sensor of veel megapixels (in tegenstelling tot wat de verkoper je probeert wijs te maken is 'meer' megapixels dus níet beter!). Je kan dit oplossen door zoveel mogelijk te fotograferen op plaatsen waar het voldoende licht is. Ook kan het helpen om de ISO-waarde niet op automatisch te laten staan maar op de laagste instelling te zetten. Bij de meest goedkope camera's kan je dat laatste echter niet. Een alternatief is dan om vaker de flits te gebruiken (al zal dat ook nadelen hebben, maar dat is een kwestie van keuzes maken: of een foto met ruis of een foto die overbelicht is of een duurdere camera gebruiken).

Gebruik in ieder geval een 'echte' camera en geen prulletje dat je in je smartphone of camcorder hebt zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke maar kun je er eentje aanraden?
Het aanbod in digitale camera's is zeer groot. Bij jouw vraag is het niet zozeer van toepassing wat voor camera je koopt, maar wat je ermee doet. Koop in ieder geval een camera waarbij je zelf je sluitertijden, diafragma's en iso-waarden kan instellen. Een zogenaamde M-stand heet dit. Het ligt compleet aan de situatie van het licht in combinatie met je instellingen of jij een bewegende foto krijgt. Wanneer je 's avonds een foto maakt in huis, zul je hierop moeten inspelen. Je kunt dan bijv. kiezen voor een laag diafragma (dit zorgt voor veel lichtinval in de camera) en een hogere iso-waarde, dit zorgt inderdaad wel voor ruis. Afhankelijk van de camera die jij koopt zal de ruis veel tot weinig aanwezig zijn. Persoonlijk vind ik dat Nikon goede ruisreductie bied, ook bij de compact camera's. Daarnaast kun je er voor kiezen om vaker te flitsen. Als je dit niet zo fraai vind kun je mijn bovenste tips toepassen, speel met de instellingen! Succes

Nikon Coolpix: http://www.bol.com/nl/p/nikon-coolpix-s9500-zwart/9200000010731149/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke dit word een beste lap tekst , maar elke camera kan scherpe foto's maken
,..en ook kunnen ze allemaal wazige foto's maken.
dus is het handig een paar Basics van fotografie te begrijpen.
eerst : een camera neemt een foto door licht op te nemen , de hoeveelheid licht en de tijd bepaalt hoe licht en scherp de foto wordt.

er zijn een aantal factoren die er voor zorgen hoe wazig de foto wordt,
als eerst beweging.
een foto maak je bijvoorbeeld in 1/200 van een seconde. maar als je net iets trilt, of als je onderwerp beweegt, krijg je beweging.
ook als je ver bent ingezoomd is de kans groot dat je beweegt. een kleine camera beweging is op zo een afstand heel groot ook al lijkt het of je de camera helemaal stil houdt.
dus als je minder waas wilt en het is vrij donker kun je het beste helemaal uitzoomen en naar voren lopen,...

ook de sluitertijd kan voor problemen zorgen, als de camera op ''auto'' staat zal hij net zo lang een foto maken (de sluiter open hebben) tot hij denkt dat het light genoeg is om wat te kunnen zien. alleen is dat soms veel te lang. (de camera weet namelijk niet dat je op dat moment misschien ergens met moeite de camera probeert stil te houden voor 5 seconden)
de meeste camera's hebben een draai schrijf waar je m,s of m/s/a kan selecteren( de schrijf waar je ook auto en portret stand kan selecteren)
m staat voor manual, s voor shutter ( schutter voor sluiter)
als je de camera op s of m zet kan je selecteren hoe lang de sluiter open blijft (bijvoorbeeld 1/100 van een seconden) vervolgens kan je zelf afwegen hoelang jij de camera kan stil houden, en hoe donker het beeld mag zijn.

vervolgens is er nog zoiets als diafragma, die meestal met a word aangegeven (aperture) dit is een soort ring , die groot en klein kan worden om meer of minder licht binnen te laten, deze kan je eigenlijk het beste helemaal open laten, (al zal de camera dit meestal ook al wel zelf doen, denk ik) helemaal open is een laag diafragma getal ( het zit een beetje raar in elkaar) zoiets als f/2.3 of lager

Toegevoegd na 11 minuten:
deel 2 in de reacties,...