Wat houden de mm van lenzen in?

Je hebt de kitlens, die is dan 18-55mm maar je hebt ook andere lenzen van andere mm; maar wat houden die mm in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
2.3K

Het beste antwoord

Dat is de brandpuntsafstand van de lens. Bij een zoomlens kun je deze veranderen door in en uit te zoemen van daar dat er een gebied wordt aangegeven. Jou kit zoom lens kan een dus een brandpuntsafstand tussen de 18 en 55 mm aannemen.

"De brandpuntsafstand van een lens of spiegel is gedefinieerd als de afstand tussen de lens en het punt waar evenwijdig aan de optische as invallende lichtstralen samenkomen na door de lens gebroken te zijn."
- wikipedia

Toegevoegd na 21 minuten:
In het Engels is brandpuntsafstand 'focal length' (zie figuur).

Afhankelijk van de grote van je camera's sensor geeft de een bepaald zoom. In de fotografie is een 35 mm sensor de standaard (de grootte van een film rolletje). Voor deze sensor is een 50 mm een 'normale lens' dat wel zeggen het geeft de zelfde zoom als het menselijk oog.
Over het algemeen worden de volgende richtlijnen gebruikt voor 35mm sensoren:

- < 21 mm extreem groothoek
- 21-35 mm groothoek
- 35-70 mm normale lens
- 70-135 gematigd telefoto
- 135+ telefoto

Als een crop factor sensor hebt bijvoorbeeld APS-C moet een vermenigvuldigen factor gebruiken. In het voorbeeld van APS is dit 1.6x. Dus een 50 mm lens op een APS-C heeft de zelfde zoem als een 80 mm lens op een 35 mm sensor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Legit ^^
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitstekend een goed onderbouwd! + Deze mm is inderdaad brandpuntafstand, maar voor een beginnende fotograaf, waar de mm van een lens op neer komt is het volgende:
- Klein aantal mm betekent groothoek: er past heel veel in één keer op een foto.
- Groot aantal mm betekent telelens: er past heel weinig in je foto, en verre objecten lijken groter. Dat is natuurlijk een heel erg (bijna té) eenvoudig uitleg, maar makkelijk om te onthouden. :-)

Andere antwoorden (1)

Dit is een standaardzoom, deze heeft een groothoek, standaard en telelens in één en is daarom een goede keuze om als startlens bij een camera te leveren.

Een mens kijkt normaal gesproken over een hoek va 45 graden naar de wereld. Een standaard objectief ‘kijkt’ ook in deze hoek.
Hoeveel mm de brandpunt afstand moet zijn wordt bepaald door het vlak waarop het licht valt. Bij analoge camera’s is dit bijna altijd 35×24mm (kleinbeeldfilm), de 50mm lens is dan de standaardlens.
Wat voor een lens het is wordt bepaald door het aantal mm vergeleken met de standaardlens.
Dus is 18 mm groothoek en 55 mm al iets tele.

Dat maakt het wat ingewikkeld omdat de 50mm lens als standaard gezien wordt en dee sensor van een digitale camera is kleiner is dan 35mm (24×16mm).

Er is genoeg over te vertellen, maar het gaat er om wat je al weet en wat je wilt weten en hoe ver je daarin wil gaan.

Wil je er meer over weten, lees dan eerst eens dit:
http://www.digitalefotografietips.nl/apparatuur/objectieven/