welke instelling voor scherpe vechtsportfotos met sony nex5 met 18/200 lens?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (3)

De sport stand. Of anders de laagste ISO (altijd), en de grootste diafragma (kleinste getal). Diafragma voorkeuze programma (A).
Daarmee krijg je de snelste sluitertijd voor de scherpste foto's.
Met de laagste ISO heb je de helderste foto's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juiste info! =D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laagste ISO?
Normaal ben ik het wel met je eens. maar nu kan ik echt niet geloven dat je meent wat je zegt.
Zie mijn antwoord voor de uitleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede fotograaf wil de helderste foto's. Die krijg je alleen met de laagste ISO waarde.
Zulke foto zullen veel helderder zijn als een hogere (nog aanvaardbare ISO).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de huidige kwaliteiten en ruisniveaus zou ik inderdaad ook adviseren om de iso één of twee stapjes hoger te zetten. Hierdoor kan de sluitertijd sneller. Vechtsporten vinden meestal binnen plaats waar het licht niet altijd optimaal is. Uiteraard kan er ook geflitst worden, maar dat behoeft dan weer andere instellingen. John van Kieskeurig.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn toestel kan maar tot iso 400 zonder al te veel ruis. Maar dat zijn maar 2 stops. Misschien een verschil tussen 1/8 en 1/30 beiden zijn niet genoeg om scherpe foto's te maken. Zeker niet met sport.
Je kunt meer halen uit een lichtsterke lens.
Flitsen is maar de vraag of het de sporters niet afleidt. Bovendien is een flitser waarschijnlijk alleen effectief als je naast de zijlijn kunt staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heldere foto's krijg je echt ook wel met hogere ISO waarden, maar daar gaat het hier niet om, de man wil indoor foto's van vechtsporters, dat gat echt niet lukken met ISO 100. Dan moet je dus wel omhoog.
En gelukkig kan dat tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller vraagt bovendien naar scherpe foto's niet naar heldere. Ik kan de redenatie van gdanonym wel volgen maar in een sporthal of in een sportschool, zonder, in geval van de vraagsteller externe flits, wordt het met iso 100 niks qua scherpte.
iso zo hoog als kan zonder storende ruis te krijgen, diafragma zo groot mogelijk en de sluitertijd wordt dan op de automaat vanzelf zo kort als kan.
Ik ben alleen bang dat die 18-200 niet echt geweldig lichtsterk is (zal wel 5,6 zijn), dus heb je ook nog véél licht nodig, en flitsen.... ik ben bang dat je dan als slachtoffer mee mag spelen in het gevecht!
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet hoe de omstandigheden zijn gast112 maar als je wat mag neerzetten is misschien een setje softboxen raadzaam?
En als je ze inderdaad minimaal wilt afleiden; softboxen voor filmen (dus continu licht)
Of goedkoper: bouwlampen, die je al hebt liggen(?), met op een afstandje (ivm hitte) een stuk wit douchegordijn er omheen...
hoe hoger de ISO hoe lichtgevoeliger de camera. HEt gevaar hier is inderdaad ruis. Vroeger bij gewone filmpjes was dit een grovere korrel. Het diafragma in de grootste opening (kleinste getal), er komt dan het meeste licht binnen en de sluitertijd zal dan het meest snel kunnen zijn. Echter een probleem: de scherptediepte, die is namelijk klein. Dit is het bereik waarbinnen de foto scherp wordt weergegeven. Daarnaast heb je nog een probleem: hoe meer je inzoomt hoe meer licht je verliest. Eigenlijk is de conclusie dat jouw camera een super camera is maar niet geschikt voor dit werk. Flitsen zal ook niet veel brengen omdat de ingebouwde flits te zwak is voor een grote ruimte.