Wat is het best om te gebruiken, een opzetflitser van hetzelfde merk als je SLR camera of maakt dat niet uit???

ik heb een CANON EOS 450D, en ik twijfel om een canon flitser te aanschaffen of een Metz, maakt dat wat uit als je twee verschillende merken gebruikt?? waar zou ik op moeten letten voor een goede flitser

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.bcc.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/bcc-webshop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch?webform-id=WFSimpleSearch&DefaultButton=findSimple&findSimple=GO&WFSimpleSearch_NameOrID=Flitser
de metz voor canon

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Link?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met welke Nikon reportageflitser wil je de vergelijking maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeehh.... vervang even Nikon voor Canon ;o)

Het beste antwoord

De canon flitser zal makkelijker met je camera communiceren, je zult minder zelf hoeven uit te plussen, want de gebruiksaanwijzingen zullen ook bij elkaar aansluiten. Beter nu een paar cent meer uitgeven aan een systeem gebonden flitser dan straks te zitten met een apparaat dat niet doet wat jij ervan verwacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar waar je je geld aan uit wilt geven. Ik heb een tijdje terug nog 3 SB-900's gekocht omdat ik dacht dat CLS helemaal mijn ding zou worden. Spijt als haar op mijn knar (en dat is al niet veel) want voor functies die ik al vrij snel nooit meer zou gebruiken heb ik honderden euro's verspilt. Ik denk dat als je je eerst verdiept in wat de filtser(s) moeten kunnen en dan de gevonden flitsers die dat doen daarop afstemt je een boel geld in je zak kunt houden die je kunt besteden voor andere waardevolle dingen die ook nodig zijn voor de fotografie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, 3x SB900 is misschien wel teveel van het goede. Heb zelf 2 SB600 flitsers, omdat die precies doen wat ik wil......
Punt blijft, dat de dedicated flits van eigen merk makkelijker zal werken als de flits (hoe goed die op zich ook is) van Metz. Vandaar mijn advies: liever eigen merk, werkt makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou er zelfs nog veel meer willen hebben dan 3.. :P
Gebruik ze voor strobisten fotografie met radio triggers. Met een 3 puntsverlichting (key, invul, achtergrond) komt dat precies uit. Één is natuurlijk al voldoende voor een goede foto en soms wil je creatiever kunnen zijn... Wat je bedoeld met 'makkelijker' werken bedoel je zeker als je 'm op de camera gebruikt? Daar zit hij bij mij nou juist het minste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk 3x900 teveel van het goede. 1x900 en 2,3,4 of nog meer 600 of 700 scheelt veel geld,e weinig mogelijkheden. Maar ik ben sowieso niet zo'n flitser.
Met makkelijker bedoel ik, dat je met de merk-eigen flitser minder compatibiliteitsproblemen zult hebben. Het is gemaakt door dezelfde ontwerpers. De "manual" van de camera zal dezelfde termen gebruiken als die van de flits en andersom, makkelijker voor de gebruiker.
Nu ik erover nadenk: ik heb mijn 600 ook nog nooit OP de camera gehad, alleen remote.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, o.k. snap je. Ja, ik ging voor hoog richtgetal en wilde toen zoveel mogelijk flitskracht en vond de 600 net iets te klein.
Wat is ook fijn vindt is dat de 900 een temperatuursbewaking heeft zodat je bij heel intensief gebruik je flitser niet oververhit raakt en het loodje legt.
Compatibiliteitproblemen zijn er niet echt want de Metz en Yongnuo flitsers die voor een bepaald merk zijn met iTT/ETTL werken prima. Met mijn radiotriggers had ik juist wel problemen met de 900's die niet in standby wilde. Na een kleine hardware aanpassing in de trigger die ik ook op flickr heb staan werkt dat dan wel.
Ik heb de 3 900's een paar jaar terug voor een prikkie nieuw bij Konijnenberg kunnen kopen voor een prijs die bijna gelijk was aan de 600 (dat scheelt ook ;)

Andere antwoorden (2)

Het.kan zijn dat.een.vreemd merk flitser niet alle functies van je camera ondersteunt. Ik heb een nikon camera met een sigma flitser. Helaas ondersteunt de flitser niet.alle camera functies en niet alle objectief functies.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let dus op.let compatibiliteit. Overigens is Metz een prima merk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel degelijk uitmaken als je bepaalde functies wilt gebruiken die er niet opzitten.

Wat me bij een eerste indruk opvalt:
- Geen high speed sync
- Alleen als slave te gebruiken
- Zoombereik en richtgetal net iets beperkter
- Wel wat lagere prijs dat de topmodellen van Canon
- Bij handmatig niet zo veel instellingen, weinig trappen (vind ik de grootste beperking)

Verder is en blijft het wel een Metz, prima en degelijke flitser dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou bij de BCC vind ik opzich nog niet veel van canon , maar een vergelijking met Metz 44AF1Canon, en dan bv canon speedlite 43EX II,,?? ik snap zelf niet wat de letters van EXII, EG,ML etc allemaal zeggen over de flitser maar ik heb eentje in iedere geval nodig met een sterke licht en tot ruim 200,euro wel belangrijk is om draadloos te gebruiken maar ook of het wel te aansluiten is aan de camera, en wel handmatig instellingen, wat is het beste ?? ik zou liefst natuurlijk een canon aanschaffen maar die zijn nogal wat prijzig,,,, plz help :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het echte fotograferen begint om de flitser van de camera te halen en handmatig te werken. Met een plu of een softbox en statief erbij, dan een kabel of trigger en voor je het weet heb je een setje waar je al professionele foto's mee kunt maken.
Ik vind die draadloze IR opties die Canon en Nikon op hun spullen leveren persoonlijk prut, je moet zoveel moeite doen dat de flitsers elkaar 'zien' dat dit behoorlijk stoort in het creatieve proces. Ga dan liever voor radiotrigger(s).
OK, dit neigt naar een eerder antwoord wat ik laatst gaf ;) http://www.goeievraag.nl/vraag/nikon-d3100-flitslicht-lelijk-verbeteren.251502 Eigenlijk wil ik je deze flitser aanbevelen voor €239, ook een Metz, maar net even meer en veel bruikbaarder:
http://www.metz.de/en/flash-units/product-ranges/system-flash-units/mecablitz-50-af-1-digital/data-sheet/mecablitz-50-af-1-digital-canon.html
Een goede leverancier hiervoor:
http://www.fotoshopaalten.nl/metz-metz-mecablitz-50-af1-voor-canon-p-2527.html
Bovendien is dit een prima voordelige webshop met van alles wat je nog meer nodig mocht hebben voor je fotografie. De man die de shop runt is een topvent met veel kennis van zaken. Deze flitser heeft 8 stops dus veel subtieler in te stellen in de lagere trappen (4 extra!). En wél HSS (high speed sync) plus een hoger richtgetal, altijd handig als je op max. net dat beetje extra licht kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat betekenen die stops eigenlijk van een flitser? wat ik ook op de website heb gevonden is YN-565C TTL Speedlite voor Canon en met hogere richtgeta! http://www.fotoshopaalten.nl/yongnuo-yn565c-ttl-speedlite-voor-canon-nikon-p-3701.html zou dat ook wel goed kunnen passen?? ik neem aan dat het ook handmatig in te stellen voor meer creatieve doelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8 stops betekent dat je de flitssterkte kunt instellen van 1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64, 1/128. De Metz 44 heeft maar 4 stops nl. 1/1, 1/2, 1/8, 1/64. Dat is in mijn ogen een grote beperking, je moet daar voortdurend mee gaan rekening houden. De nieuwe Yongnuo die in de link staan lijkt mij een prima flitser. En richtgetal 58. Ik heb draadloze triggers van Yongnuo - radio triggers, niet verwarren met IR waar het hier om gaat bij de beschrijving. Hmmm, ik mis HSS, vraag anders even na bij de shop. HSS kan wel's leuk zijn in combinatie met veel zon buiten en weinig scherptediepte, waardoor je dus kortere sluitertijden moet gebruikten, korte van de sync tijd van 1/250 s.