CD-speler herkent niet dat er een CD inzit, hoe los ik dit op?

Vele jaren hebben wij plezier van onze CD-speler en altijd deed deze het voortreffelijk.
Maar nu gebeurt het vaak dat de CD-speler na het inschuiven van een CD aangeeft, dat er geen CD in zit. We kennen deze mededeling van niet gebrande CD’s maar nu doet de CD-speler het ook bij gebrande CD’s. Na een paar keer de CD ingeschoven te hebben en daarna weer laten uitkomen, doet de CD-herkenning het weer normaal en worden de tracks afgespeeld. Het gebeurt bij alle CD’s en we hebben de lens ook al schoongemaakt. Wat veroorzaakt dit probleem?

een maand geleden
in: Audio
TurfGraver
een maand geleden
Mogelijk slijtage van tracking systeem (lens optische pickup).
Thecis
een maand geleden
Wellicht de lens schoonmaken. Daar zijn speciale CD's voor waar er een borsteltje op de CD geplakt zit. Andere mogelijkheid voor schoonmaken, is de CD-speler open maken en met wat alcohol (70% bijvoorbeeld, liefst 95%) voorzichtig schoon te maken.
TurfGraver
een maand geleden
@Thecis, "...en we hebben de lens ook al schoongemaakt."
janjan
een maand geleden
Het kan zijn dat er iets versleten is. Spullenhulp biedt uitkomst, maximaal €10,- voor een toptoestel.
Vortexxx
een maand geleden
@Thecis "Daar zijn speciale CD's voor waar er een borsteltje op de CD geplakt zit."
Op schoonmaken met Jif na is dit de meest verschrikkelijke manier om delicate optiek te reinigen.
Thecis
een maand geleden
@Vortexxx
Nee hoor. Heb dit heel regelmatig gedaan. Ik heb bij Philips gezien wat het doet aan schade op microniveau. Namelijk niets.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je deze zelf in elkaar MacGyverd. Daar zijn speciale CDs voor gemaakt. Juist om die lens niet te beschadigen. Ik ben blij voor je dat je vandaag weer iets geleerd hebt. Zal heel fijn voelen.

Geef als eerste antwoord