Wat hoor ik nou weer? Telefoongesprekken uit m'n speaker?

Ik hoor echt iets bizars: ik heb een speakerset gekocht met subwoofer en als ik alles vol open draai dan hoor ik stemmen en soms ook wat muziek. Kan het zijn dat ik telefoongesprekken opvang of is het een soort radiozender? Hoe kan dat ik dat hoor? Al is het maar zachtjes... En wat kan ik horen? Kan het een telefoongesprek zijn?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik kan de stemmen wel verstaan trouwens, ze zijn dus niet te zacht. Het lijkt een buitenlandse taal te zijn maar dat zou kunnen want we hebben redelijk wat immigranten in de flat hiernaast wonen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
4K

Het beste antwoord

Ik ken een verhaal van een geheime zender die doorkwam op het kerkorgel. Dit noemen ze wel kanaaloverslag en komt doordat een (vaak sterke) zender niet geheel op de juiste en hele frekwentie zend.Andere elektrisch gestuurde en machnetische velden kunnen die verstrooie signalen dan opvangen en weer geven.
Ik heb zelf een keer kanaaloverslag veroorzaakt op de politiescanner (voor c2000) door met een verkeerd afgestemde (niet zuiver op de 27Mhz) lineair (zeg maar versterker) te zenden.
Het wil wel eens helpen een van de apparaten op een ander stopkontakt (groep) aan te sluiten of extra te aarden met koper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

sommige babyfoons werken op de radio.
dan kun je nl. buren laten oppassen via een radiozender.
heb je baby's in je omgeving wonen?
als zij de babyfoon vergeten uit te zetten, kun je op die manier de merkwaardigste geluiden volgen.

als tiener heel vaak de babyberichten van de buren gevolgd. soms in opdracht van hen (als baby ging blèren hoefden we er pas heen) soms omdat ze dat ding niet hadden uitgezet en ze er zelf pal naast stonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit ook eens meegemaakt. Ik weet nog dat het antwoord te maken had met radiogolven die ontvangen worden door sommige speakers met subwoofer. Bij mij ging het om gecodeerde berichten van de politie. Ik heb dit van een (ex)politieagent die bij me over de vloer was toen het weer eens gebeurde. ik kon er niets anders uit opmaken dan dat het korte gesprekken waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk heb ik 't niet meegemaakt, maar ik ken een paar mensen die soms radio ontvingen op hun speakers. Dat zal het in jouw geval ook wel zijn. Een telefoongesprek lijkt me heel sterk.

Toegevoegd na 21 seconden:
Of de reeds genoemde babyfoon natuurlijk, dat zijn ook leuke stoorzenders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het vroeger ook gehad met een 50 W buizenversterker, ik ontving er waarschijnlijk een kortegolf zender uit het oostblok mee.
Waarschijnlijk vormt een verontreiniging op een contact een kristalletje wat als diode fungeert, zo kan je dan een heel primitieve radio krijgen, aansluitkabels kunnen als antenne fungeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet me denken aan laagfrequent detectie, iets waar oudere geluidsinstallaties/tv's/elektronische muziekinstrumenten erg gevoelig voor waren. Het effect wordt veroorzaakt doordat de halfgeleiders in je installatie als kristalontvanger gaan werken waardoor het door AM-gemoduleerde zenders uitgezondene hoorbaar wordt. Woon je in de buurt van een wereldomroep of middengolfzender, of een Twentse (?) zendpiraat? In elk geval mankeert er iets aan de immuniteit van het versterkergedeelte van je installatie. De luidsprekerkabels fungeren als antenne. Meestal kun je de storing verhelpen/verminderen door de kabels een aantal malen door een speciaal voor dat doel verkochte ferrietring te halen

Toegevoegd na 15 minuten:
Je noemt buitenlandse stemmen en vertelt iets over de flat naast je. Kun je een antenneinstallatie onderscheiden, draad of spriet, die kennelijk niets met radio/tv zoals je die kent te maken heeft? Het lijkt mij dat er in jouw geval sprake is van een illegale 27 MHz AM of SSB zend/ontvanger. Met je klacht kun je terecht bij het Agentschap Telecom in Amersfoort