klinkt een gesloten hoofdtelefoon hetzelfde als een open hoofdtelefoon als je hem over de helft van je oorschelpen zet?

heb een gesloten hoofdtelefoon. omdat ik te lui was om hem zachter te zetten, zette ik de schelpen van de hoofdtelefoon op ong. de helft van van mijn oorschelpen waardoor het volume waar dragenlijk was. maar belangrijker. de muziek leek meer te kunnen "ademen" en meer diepte en dynamiek te hebben. alsof je de luxaflex openzet zeg maar. heeft een open hoofdtelefoon deze kwaliteit per defenitie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Neen, natuurlijk niet.
Een hoofdtelefoon die open is heeft een andere tegendruk en is daar ook op ontworpen, dus geheel anders dan een gesloten type.
Als je een gesloten type half over je oren zet, gaar oa. de basweergave naar de knoppen en krijgt hij geen goede tegendruk meer, ook beland veel geluid niet in de gehoorgang wat overigens door de vorm van je oor ook nog per frequentie verschillend kan zijn.
Een gesloten type wordt eigenlijk 1:1 op je trommelvlies gekoppeld, een open type zal , omdat ook geluidsdruk weg kan door de opening, voor basweergave dus ook een hogere druk MOETEN produceren dan een gesloten type om de laagweergave goed te houden.
Als je een goede hoofdtelefoon verkeerd gebruikt , heb je geen goed resultaat.
Er zijn regelaars voor hoofdtelefoons die je in het snoer op kunt nemen, je kunt dan het juiste volume vast wel goed instellen.
In het verkeer zouden gesloten telefoons verboden moeten zijn, je hebt ook open telefoons met zeer goede weergave, zet die echter niet te hard, anders hoor je verkeersignalen niet meer goed.
Denk erom dat lekker hard geluid opzetten je gehoor verknalt. Veel mensen hebben hoofdtelefoons op die ver boven de 100 dB staan, wat in korte tijd reeds voor blijvende schade zorgt.
Hoofdtelefoons met een volumelimiter geven vaak weinig bas, verstandig is om een goede hoofdtelefoon met goed geluid zacht aan te zetten.
Zelf heb ik er oa een met noisecancelling, omgevingsgeluid wordt dan via antigeluid uit6geschakeld.
Dat is handig voor in een vliegtuig maar niet voor op straat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is wel de bedoeling, dat het miniscule luidsprekertje in je schelpen recht tegenover de gehooropening zit.
En zoals jij dat doet, is dat niet het geval, dat doet afbreuk aan de geluidskwaliteit.
escape
13 jaar geleden
Dat kun je zo niet vergelijken. Als je een gesloten hoofdtelefoon verschuift zodat hij open is heb je veel minder bas; een open hoofdtelefoon is zo geconstrueerd dat de bas ongeveer even hard klinkt.
Natuurlijk zal je altijd verschillen horen net als bij het beluisteren van verschillende boxen, maar een open hoofdtelefoon kan toch zeker een aangenaam geluidsbeeld leveren, je hoort wel altijd meer omgevingsgeluiden.