Radio met CD speler en daarnaast nog een losse box. Hoe samenstellen?

Ik ben op zoek naar een radio (woonkamer), voorkeur DAB of kabel, met CD speler en liefst bediening met afstandsbediening. Op het moment dat deze aangezet wordt moet een externe luidspreker (keuken) direct ook dat geluid geven.
Is voor mijn moeder. Dus geen bediening via app, tablet of laptop. Dat snapt ze niet. Iemand suggesties qua apparatuur of hoe samen te stellen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Externe box kan op elektriciteitsnet en is ongeveer 7 m verwijderd van radio.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Audio
2.6K
Antoni
6 jaar geleden
In een elektronica-winkel kan men je van dienst zijn.

Antwoorden (1)

Hiervoor kun je een stereoreceiver met een ingebouwde radiotuner gebruiken. In hifiwinkels en elektronicazaken kun je wel vragen welke je daarvoor het beste kunt kopen.

De Onyko TX-8020 is een voorbeeld van een versterker met een ingebouwde radio, en zo zijn er meer. Of een versterker een ingebouwde radio afspeelmogelijkheid heeft kun je op het internet vinden. Een hifi versterker kan meestal aangesloten worden op een CD speler, soms heeft die ook een platenspeler aansluiting.

Een stereoreceiver heeft altijd radiokanalen, maar een stereoversterker heeft dat niet. Een stereoreceiver is een stereoversterker met een ingebouwde radiotuner.

Voor advies kun je in een hifiwinkel of electronicazaak om hulp vragen.

Als je de losse boxen nog niet hebt kun je ook een boombox kopen met een ingebouwde CD speler en ingebouwde speakers. Of je beter een stereoreceiver, een CD speler en losse boxen kunt gebruiken of een boombox weet ik niet zeker, in een hifi-
of elektronicawinkel kun je wel vragen welke een betere prijskwaliteits/verhouding heeft. Voordeel van een boombox is dat die minder ruimte in beslag neemt en draagbaarder is, maar een systeem met drie losse hifi componenten heeft misschien wat beter geluid voor dezelfde prijs. Dat laatste weet ik alleen niet zeker, misschien is een boombox van dezelfde prijs ongeveer even goed qua geluidskwaliteit.

Je moet wel zeker weten dat je radiokanalen zuiver klinken en dat er geen ruis te horen is, maar dat kun je wel in een hifiwinkel of elektronicazaak vragen als je daar om advies vraagt. Het kan zijn dat je versterker en speakers zuiver geluid hebben via een CD speler of als je muziek afspeelt via je computer (Spotify ofzo) maar dat er lichte ruis hoorbaar is wanneer je je radiotuner gebruikt. Ik weet niet precies waar dat van afhankelijk is, want ik ben geen expert.

Samenvatting: Je kunt een stereoreceiver en een CD speler en hifi boxen gebruiken of je kunt een boombox met een ingebouwde CD speler kopen als je nog geen CD speler of passieve speakers hebt. Om naar de radio te luisteren met actieve speakers (speakers met een ingebouwde versterker) moet je het internet gebruiken. Dat is in jouw geval geen optie.

Misschien zijn er nog meer mogelijkheden om op deze manier muziek te luisteren via de radio. Ik zou even in een hifiwinkel of elektronicazaak vragen wat je het beste kunt doen.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik heb gezien dat er ook losse radiotuners bestaan, misschien klinken die zuiverder dan de radiotuner van een stereoreceiver.