kan ik 2 versterkers aansluiten op 1 paar boxen?

ik wil mijn draaitafel laten lopen over een buizenversterker.
Mijn cd speler gaat over mijn Marantz receiver.
Ik heb 1 paar boxen.
Kan ik gewoon dus beide versterkers verbinden met mijn boxen???

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is natuurlijk wel mogelijk maar absoluut niet aan te raden. De uitgang van de versterker die je op dat moment gebruikt staat dan tegelijk met de speaker aangesloten op de uitgang van de andere versterker. Deze uitgang heeft een veel lagere impedantie dan de 4 of 8 ohm van de speaker. Je stuurt dus bijna alle vermogen naar die uitgang in plaats van de speaker. Het zou op deze manier beide versterkers kunnen beschadigen doordat de belasting voor de ene versterker te zwaar is en de andere versterker geen uitwendig toegevoerde stromen verdraagt.

Het is zeker mogelijk, maar niet in de situatie zoals jij schetst. Er moet een schakeling komt die tussen de versterkers schakelt, denk hierbij aan een wisselschakelaar/schakeling.

Bronnen:
https://images.elektroshop.nl/images/thumb...

Technisch gezien is dat mogelijk, maar ... Geluid is een trilling van de lucht. Een versterker zorgt er voor door de conus van de luidspreker heen en weer te bewegen dat de lucht in trilling wordt gebracht. Als de ene versterker de conus naar voren wil duwen en de andere de conus naar achteren wil duwen, dan ontstaat er dus een conflict. Dat gaat dus mis. En het is mij niet duidelijk waarom je dat zou willen. Toegevoegd na 5 minuten: Het is vergelijkbaar met de situatie tijdens touwtrekken. De ene groep trekt naar links, de andere groep naar rechts. De uitkomst is onvoorspelbaar, maar meestal eindigt één groep rollebollend over de grond. Kortom, crash.

Het is niet mogelijk. Je wilt 2 verschillende versterkers gebruiken om een betere kwaliteit te behalen, dan moet je geen versterkeres aan elkaar koppellen. Doe je het wel, dan is kans groot dat een of beide verrsterkers, defect raken en het geluid zal veel slechter worden.

Versterkers kun je parallel zetten maar dan moeten ze wel allebei het zelfde signaal krijgen dus niet de een een cd speler en de andere een tuner of zo. De versterkers moeten om het goed te laten werken van hetzelfde type en vermogen zijn. Dus het antwoord op jouw vraag is dat het niet gaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100