Hoe komt het dat er bij het gebruik van sommige programma's mijn boxen een ruis produceren?

Ik heb Q Acoustics 2010i speakers en een Dynavox CS-PA1 versterker. Mijn geluidskaart is een Asus Xonar DSX.

Bij het gebruik van sommige programma's (Skype en sommige games ) hoor ik soms een ruis uit mijn boxen. Hoe zou dit komen?

Als ik het volume zachter zet, wordt de ruis ook zachter. Als ik het volume uit zet, hoor ik geen ruis meer.

Ik heb mijn speakers nu ongeveer 9 maanden en ik had het probleem al toen ik ze voor het eerst kocht, het probleem was grootendeels opgelost toen ik mijn Windows volume op 100% zette en het volume van mijn boxen zachter. Toch heb ik het probleem soms nog.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Audio
TurfGraver
7 jaar geleden
Ruis komt van signaal van computer.
Blijkbaar is signaal van skype en sommige games minder. Ligt niet aan versterker of luidsprekers zoals jij het omschrijft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit probleem heb ik nooit gehad toen ik mijn oude Logitech speakers gebruikte, dus ik denk dat het wel aan mijn versterker, luidsprekers of bekabeling kan liggen.
TurfGraver
7 jaar geleden
Ok.... Wel vreemd dat hij het dan alleen bij bepaalde programma's doet. Of verander je de boel als je ander software opstart?
En dat je het nu wel hebt (hoort) kan zijn dat die frequenties nu wel door de versterker en speakers worden weergegeven ;)

Antwoorden (1)

Programma's coderen het geluid, dat door de geluidskaart gedecodeerd wordt. De kwaliteit is afhankelijk van de bitrate en de codec waarmee het geluid gecodeerd wordt. Hoe meer bits/sec hoe minder ruis. Dat je daar met je oude apparatuur geen last van had, komt waarschijnlijk omdat die de ruis niet weer kon (of wilde) geven.