Wat zit er in een mp3 speler?

ik gebruik hem zo vaak maar ik weet het niet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

En natuurlijk de mp3 decoder chip. Dat is wel het interessantste onderdeel. Jouw mp3 bestand neemt een bijzonder kleine geheugenruimte in t.o.v. een niet-gecodeerde digitale audio stream. Je kan dit ook met je computer thuis proberen door een mp3 bestand op te slaan als een wav bestand. Dat wav bestand is dan veel groter omdat het niet gecodeerde audio betreft.

Die mp3 decoder chip maakt gebruikt van geavanceerde digitale signaalbewerking (zou je ook gewoon rekenwerk kunnen noemen) om er een echte audio stream van de maken. De volgende stap is de digitaal-analoog converter (DAC) en dan gaat het naar je hoofdtelefoon.

Als je er nog meer van wilt weten. Zou het wel leuk zijn denk ik als je een technische beschijving (datasheet) opzoekt van zo'n mp3 decoder chip. Een voorbeeld kan je hier vinden:

http://www.st.com/stonline/products/families/audio/audiodecoders/mp3/sta013.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een geheugenchip, een chip die mp3 bestanden omzet naar elektrische (geluids)golven en een chip die de golven versterkt.
Je hoofdtelefoon zet de elektrische signalen vervolgens om in geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in een mp3 speler zit een printplaatje waarop wat chips zitten wat weerstanden en een geheugen cel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een flashgeheugen met daarop je track, een microprocessor die de flash kan lezen en vertalen naar een mp3 bestand. Vervolgens een heleboel equalize berekeningen voorhet creëeren van de juiste kwaliteit muziek. Dan gaat het door een DAC converter (Digitaal naar Analoog Converter). Tot slot wellicht een stroomregeling voor het volume en dan op naar de speakers.

Dat is het in het kort..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kaartje waar alle muziek op staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoiezo een batterij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een chipje denk ik !