Optisch naar digitaal Coax converter, werkt dat?

Dag,

Ik wil graag een Soundbar kopen. Nu hebben de betaalbare soundbars met een degelijke geluidskwaliteit géén coax aansluiting maar alleen een Optisch. Ik heb een wat oudere HD TV van Orion welk Scart aansluitingen heeft én een digitaal Coax (out).
Aangezien ik geen nieuwe tv wil kopen, deze doet het immers goed maar wel goed geluid wil, wil ik dus een soundbar kopen.

Na wat googlen kwam ik converters tegen die het vanuit mijn coax naar een optisch signaal omzetten voor de soundbar.

Werkt dat? Heb je geluidskwaliteit verlies? Zijn er alternatieven naast een soundbar kopen met coax aansluiting? (budget is tot 200E).

Weet jij het antwoord?

/2500

Die zogenaamde omzetters werken naar behoren, je blijft ook binnen het digitale domein dus er is geen kwaliteitsverlies te bespeuren. Sommige audiofielen zweren bij optisch omdat die manier van transport minder latency zou geven. Alternatief is dat je via de SCART analoog uit naar de soundbar analoog in gaat. We hebben als mens tijdens de evolutie ergens achteraan gestaan toen het gehoor werd uitgedeeld, en met de encoding via de kabel tegenwoordig maakt het niet veel meer uit of je digitaal luistert of lekker ouderwets analoog. Gebruikte techniek om iets van surround in die bar te maken is pseudo akoestisch surround en gaat prima over analoge cinch, en dat kost dus geen extra kanaal. Converter is €29 euro, en een SCART naar analoog cinch een derde van die prijs.

De meeste soundbars hebben ook een hdmi aansluiting. Als jou tv over een hdmi aansluiting beschikt met ARC (Audio Return Channel) dan kan je daar je soundbar op aansluiten, dit is natuurlijk ook een digitaal audio signaal dus ook gelijk aan optisch of coax. Of je tv dit heeft vindt je terug in de handleiding of bij de hdmi aansluitingen op de tv staat het erbij. Succes met het aansluiten. Mvrgr. Nossie

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100