Hoe moet je Audacity opnemen met een mengpaneel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio
4.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Opnemen met een mengpaneel?
Kan deze mengpaneel opnemen dan?
Of wil je met iets anders (wat dan) opnemen via deze mengpaneel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zang inzingen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En dan opnemen in audacity of ergens anders mee?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Audacity
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uitgang van mengpaneel (rec L/R) naar line in van geluidskaart.
Line ingang kiezen in Audacity en opnemen maar.

Antwoorden (1)

Bovenin rechts zie je Aux en Tape in.
Bij Aux zie je een send en return (allebei Jack 6.3mm pluggen). Dit is zo te zien bedoelt om alle signalen door een distortion o.i.d. heen te halen.
Daaronder zie je 2x2 kinch (tulp) pluggen, een tape in en record (ofwel out).

Ik zou het volgende proberen.

Methode 1:
Vanuit je computer kan je het aansluiten op het mengpaneel. Omdat je toch wat effecten wil gebruiken kan je je Line-out van je geluidskaart aansluiten op kanaal 7-8. Zorg dat je de knopjes L-R aan hebt staan zodat het naar je submasters gaan.
Deze kanalen zijn al bedoeld voor line-signalen. Je kan dus al wat dingen regelen met de 3 witte equalizer knoppen. Via je uitgangssignaal kan je richting versterker of opnameapparatuur zodat je kan opnemen wat je mengt.
In dit plaatje is al te zien dat er iets aangesloten zit op kanaal 9 en 10. Maakt voor het verhaal niet uit.

Methode 2:
Via het tape-kanaal. Uitgang aansluiten naar je opname apparatuur. Terug naar je computer naar Audacity. Wees er wel zeker van dat je programma is ingesteld op zowel afspelen naar extern en opnemen vanaf extern (geldt trouwens ook voor methode 1).

Let trouwens wel op. Ik zie dat je de phantom voeding aan hebt staan. Je microfoons moeten dit wel aankunnen, anders blaas je je microfoons op.

Toegevoegd na 1 dag:
Na overleg is deze waarschuwing beter:

Let trouwens wel op. Ik zie dat je de phantom voeding aan hebt staan. Je microfoons moeten wel met de juiste kabels aangesloten zijn, anders loop je kans microfoons op te blazen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Let trouwens wel op. Ik zie dat je de phantom voeding aan hebt staan. Je microfoons moeten dit wel aankunnen, anders blaas je je microfoons op."
Er zijn enkele heeel oude microfoons welke hier mogelijk problemen meer hebben, maar alle microfoons van pak hem beet de laatste 30 jaar hebben geen probleem met phantom power. Bij condensator microfoons is het zelfs noodzakelijk.
Thecis
8 jaar geleden
@moordigger,
Bij condensator microfoons is het noodzakelijk, daarom had ik al geschreven dat je microfoons het aan moeten kunnen. Komt op hetzelfde neer. En je microfoons kunnen het wellicht aan, maar dan moeten je snoeren wel symmetrisch gesoldeerd zijn (dacht dat het zo heette). Zijn ze asymmetrisch, zou je microfoon het wel aankunnen, maar blaas je 'm alsnog op omdat je snoer het op de verkeerde manier aanlevert...
(ik heb dit live zien gebeuren bij iemand die er van overtuigd was dat het kon, de voeding aanzette en simultaan 4 gloednieuwe microfoons (ca 10 jaar geleden, dat dan wel) naar de stort kon brengen. Bleek dat de snoeren het niet goed overbrachten. Dat moet je dan wel even zeker weten dat alles er goed op ingesteld is).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In dat geval ligt dus de oorzaak in het verkeerde kabels gebruiken. :)
De XLR microfoon connector IS een symetrisch aansluiting.
Bij knoeien met deze aansluiting heb je gelijk maar voor mij staat dat gelijk aan het advies: Let op dat je fantoomvoeding wel een gelijkspanning levert van de juiste voltage...
(En zo zou ik er nog wel een paar kunnen verzinnen)
Niet fout maar nu een lezer zou het kunnen opvatten dat een fantoomvoeding schade aan alles (ook al is het correct aangesloten) kan aan richten als het geen condensator microfoon is.
Beter zou je advies dan zijn als je vermelde:
Let trouwens wel op. Ik zie dat je de phantom voeding aan hebt staan. Je microfoons moeten wel met de juiste kabels aangesloten zijn, anders loop je kans microfoons op te blazen.
Of (en deze is zeker voor DamonSweebe van toepassing) Ik zie dat je de phantom voeding aan hebt staan. Deze kun je beter niet eerder aan zetten totdat je de microfoons aangesloten hebt.
Maar goed, we wijken denk ik te veel af van wat de TS als vraag stelde.
Voor wie toch meer hierover wil lezen:
http://www.homestudioplugin.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=6&p=7#p7
Thecis
8 jaar geleden
@moordigger
Dan zijn we het eens, dank voor de aanvulling!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Thecis Bij methode 2 zeg je dat je de uitgang moet aansluiten op de opnameapparatuur. Maar waar moet ik dat in het paneel inpluggen?
Thecis
8 jaar geleden
@damonsweebe
Als ik het mengpaneel zie, zie ik rechts bonven in 2x XLT en 4 maal jack. Hierbij zit ook een group-out. 2x jack. Hier zou ik mijn eerste geld op inzetten (zeker omdat er ook G1 en G2 bij staat, net zoals bij de gele masterfader). Dit zou ook de uitgang (moeten) zijn waar je de versterker op aansluit, of beter gezegd, dat deze deze uitgangen gebruikt om het mengpaneel aan te sluiten op de versterker (is natuurlijk hetzelfde, maar politiek correcter).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als je geen versterker gebruikt? Alleen een paneel en een laptop?
Thecis
8 jaar geleden
@damonsweebe
Dezelfde uitgang, alleen met een ander kabeltje. Daarom zei ik ook dat het OOK de uitgang zou (moeten) zijn waar je een versterker op aan zou sluiten. Om aan te sluiten kan je het volgende doen:
- gebruik de verloopjes van kanaal 7 en 8 (als je die tenminste niet voor iets anders gebruikt)
- sluit daar een verloopje van tulp naar 3.5 mm stereo jack om het om je computer aan te sluiten. Als je het laatste kabeltje niet hebt, kan je ze overal voor een paar euro kopen. De duurdere kabels leveren over het algemeen wel betere geluidskwaliteit, maar probeer het eerst maar, Je kan later altijd nog meer geld uitgeven als het je je waard is.