Kan je 2x 50 watt speakers aansluiten op een 200 watt versterker, zonder de speakers op te blazen?

Kan dit als je het volume niet helemaal vol aanzet? Of zouden de speakers direct opblazen als je de versterker aan zou zetten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen probleem. (Natuurlijk niet voluit aan zetten)
Andersom (200W speakers op een 50W versterker) en de kans is groter dat je de speakers opblaast.
Thecis
10 jaar geleden
Niet echt. Het is juist aan te raden om speakers te hebben die een hoger vermogen aankunnen dat je versterker kan aansturen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet waar Thecis.
Doe maar eens wat research. Liever versterker vermogen van 1,5 tot 2x meer dan de RMS van de speakers. (I.v.m. clippen van signaal, dit is juist wat juist je speakers opblaast)
Thecis
10 jaar geleden
Ik heb enkele jaren in een theater gewerkt. Deze dingen komen me niet helemaal vreemd voor. Maar wellicht moet ik het beter specificeren.
Ja, het clippen van een signaal komt inderdaad voor en SOMMIGE versterkers kunnen een boost in vermogen kortstondig aan om te zorgen dat het signaal behouden blijft. Hierbij bestaat een kans dat de versterker een hoger vermogen signaal geeft dan de speakers aankunnen. In het voorbeeld van 50 Watt versterker zal deze piekbelasting niet de 200 Watt aantikken (zeer kleine kans, wel weer afhankelijk van de condensatoren vd versterker). Het clippen echter zal in de huiskamer niet zo heel veel voor komen omdat je componenten op elkaar afgesteld zijn. Clippen komt namelijk vaak voor doordat men het ingangssignaal (de gain) te hoog aanzet. En bij muziek doet men het er inderdaad vaak om... Het gevaar van een te hoge versterker (huis, tuin en keukengebruik) is dat je je speakers gemakkelijk opblaast. En clipping komt hier gewoon minder voor, dus voor huis tuin en keukengebruik zou ik toch echt aanraden speakervermogen te hebben dat wat hoger ligt dan je versterkervermogen. Voor meer dan huis, tuin en keukengebruik kan je twee kanten op. Pak een eindversterker met een hoog vermogen en limiteer het vermogen net onder het vermogen van de speakers (met een goede eindversterker kan je dit aanpassen) of pak een versterker en speaker die een hoger vermogen aankunnen en een overbelastingsbeveiliging hebben (zijn vaak lampjes die in de speakers zitten, zodra je speakers licht gaan geven, moet je de gain iets lager zetten ;-) ).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft mij ook niet te geloven. :)
http://www.hifi.nl/artikel/20177/Veelgestelde-Vragen-Versterkervermogen-Versus-Speakerbelastbaarheid.html http://www.crownaudio.com/how_much_power.htm
Thecis
10 jaar geleden
Oh, het is niet een kwestie van niet geloven.
Je hebt zeker een punt. En daar was ik in eerste instantie niet op in gegaan. Nootje voor artikel 1. Ze hebben het hier over een klein verschil met speakers en versterkers. Met veel grotere verschillen zul je er minder last van hebben en overleven je speakers het.
Ander iets is dat er inderdaad vaak "gekke" getallen voor versterking opgegeven worden. Daar had ik idd geen rekening mee gehouden. Ik ga zelf altijd uit van het standaard (RMS) vermogen. Maar soms staan er inderdaad wel 3 verschillende vermogens op de setjes (zeker JVC deed dat vaak zo'n 10 jaar geleden). Nootje voor artikel 2: Dit gaat over losse componenten voor een rock groep. Hiervoor gaf ik zelf al aan dat er twee mogelijkheden waren. Of een versterker met een hoger vermogen dan je speakers (voor veiligheid zou ik dan wel de versterker limiteren op het uitgangssignaal, zorgt niet voor vervorming, wel extra behoud van de speakers) of speakers met een beveiliging. Dus ik moet toegeven dat mijn initiele reactie op jouw reactie niet juist omschreven was. Uiteindelijk komen we dan wel weer op hetzelfde uit. (kan de initele reactie helaas niet wijizigen...).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis, ik probeer op GV waar ik kan mensen een antwoord geven waar ze wat mee kunnen.
Niet te ingewikkeld, simpel antwoord. En naar eer en geweten correct.
Mijn (en ook van anderen) advies over relatie tussen versterker en speaker vermogen is dat de versterker beter meer vermogen kan hebben dan de speaker.
Dit in tegenstelling van wat men vaak denkt (men ziet watt bij versterkers net als bij een kachel of stofzuiger).
Bij huis, tuin en keuken versterkers met minder vermogen dan de speakers maar wel op max volume (gain) gezet weet je bijna zeker dat deze gaat clippen en je speakers verbrand. Niet om je af te zeiken maar toch nog wat reacties op jouw reacties. :)
Je noot: “Pak een eindversterker met een hoog vermogen en limiteer het vermogen net onder het vermogen van de speakers (met een goede eindversterker kan je dit aanpassen)” is correct (dit aanpassen kun je doen met de volumeknop).
Je noot: “of pak een versterker en speaker die een hoger vermogen aankunnen en een overbelastingsbeveiliging hebben (zijn vaak lampjes die in de speakers zitten, zodra je speakers licht gaan geven, moet je de gain iets lager zetten)” deze lampjes geven vaak aan dat de spanning (wat samen met de impedantie van de speakers het vermogen bepaald) te hoog is voor de speaker. Echter, risico is dat de lampjes helemaal niet gaan branden (spanning wordt niet geleverd door laag vermogen versterker) maar signaal clipt wel (zeg maar een gelijkspanning op je speaker spoelen). Ik denk dat het uiteindelijk ook een beetje gezond verstand gebruiken is. En nu mag Dytanoth zien wat ie doet met al deze info. :p
Thecis
10 jaar geleden
Moet vast wel goed komen.
ik probeer hetzelfde te bereiken. Echter moet ik bekennen dat ondanks dat ik het ook naar eer en geweten probeer te doen ik ook alleen maar menselijk ben (bummer, maar toch). Dank voor de aanvullingen en terecht wijzigingen Oh ja, de eindversterkers waar ik mee heb gewerkt hadden geen volumeknop. Dat werd gedaan met mengpanelen e.d. De volumeknop die er op zat was per kanaal (links rechts) om een maximum te pakken. Dus een ander soort eindversterker dan de meeste huis, tuin keukendingen :D

Antwoorden (2)

Nee, zolang je de versterker niet te hard aanzet, kan je deze speakers aansluiten.
Maar bedenk wel dat je je op glad ijs beweegt. Iedereen met toegang tot de versterker moet het weten, iemand kan het zo aan zetten en de boel opblazen.

Van tevoren krijg je ook geen waarschuwing, alleen vervorming (wat al optreedt vanaf 50% (of lager) van het totaalvermogen van de speakers.

Dus ja het kan, maar kijk goed uit, want je blaast ze zo op.

Nog iets om te weten. Versterkers geven vaak het totaal wattage aan. Is dit een stereoversterker die 2 x 100 Watt doet of een surround die (bijv) 5 x 30 Watt + 50Watt subwoofer doet?
Bij de laatste zal je de speakers niet opblazen.

Dus zoek dat nog even uit (of post het typenummer + merk vd versterker) en je weet waar je aan toe bent.
10 jaar geleden
Natuurlijk, dat zou niet direct een probleem mogen geven. Bizar genoeg is het meestal omgekeerd: een goedkope versterker blaast soms zelfs duurdere boxen op (hoewel echt duurdere boxen beveiligd zijn tegen overspanning, zoals Magnat dat vroeger ook al had met een grenszone waar de magnetiche spoel ophield).

Luidsprekers worden bijna altijd opgeblazen als ze geen 'precies' vermogen krijgen, waarmee ik bedoel dat een goedkope versterker van 2 of 4 X 100 watt bijv. bij het hoogste volume niet heel getimed en exact afgelijnd die 'piek' muziek geeft en meteen weer 'loslaat'. Als je versterker 200 Watt geeft, is het veel waarschijnlijker dat het wel een versterker van de B-klasse is (veel vermogen), maar dat hij ook wel componenten heeft in 'voorversterking' van een A-klasse versterker (een versterker die heel zuiver is en weinig harmonische vervorming geeft, bijv. 0,003% voor de JVC die ik ooit kocht in het jaar 1985 en het nog steeds zeer goed doet).

Test het gewoon eens: je sluit de versterker aan aan je boxen en je luistert tot je hoort dat ze vervormen. Je onthoudt die stand op je versterker, je trekt er 10% vanaf en dan hou je je beter daaronder. Dan zul je nog heel lang van je versterker én je boxen genieten.

PS: Technisch gezien moet je ook nazien of je versterker een voorkeur heeft voor 4 Ohm weerstand bij boxen dan wel 8 Ohm. 8 ohm bij je boxen duidt ook al op iets meer incasseringsvermogen, maar best is dat je versterker en boxen overeenstemmen met elkaar. Hoewel je best 8 ohms boxen op een 4 ohmversterker kunt plaatsen. Eigenlijk is die weerstand een soort aanpassingsterugschakeling naar je versterker toe.

Technisch is bovenstaande zin niet helemaal juist, als je dat in detail wil weten, staat de juiste toelichting op http://www.hifivision.com/speakers/34472-4-ohms-speaker-better-sound-than-8-ohm-speakers.html.

Dus: geen probleem. Het is niet omdat men standaard altijd luidsprekers (in België noemen we dit 'boxen') die overmeten zijn, dat je niet 'met mate' ondermeten luidsprekers kunt aansluiten.