Hoe haal ik het maximale uit mijn speakers?

Ik heb een micro hifi system van LG met twee prima speakers. Maar nadat ik even de zolder had doorzocht stuitte ik op een oud 5.1 speakerset van Sony. Ik heb niet zoveel verstand van electriciteit, speakers, en het bekabelen ervan, maar ik kreeg toch alle speakers aangesloten op het systeem van LG. Er is enkel één minpuntje, als ik de volume boven de 20 stel, stoppen alle speakers ermee (waarschijnlijk omdat het teveel energie vereist). Max. volume is 30, en als ik het geluid weer zachter zet gaan de speakers weer aan. De speakers worden via audiokabels (rood/zwart) met het Hifi system verbonden. Hoe zorg ik ervoor dat de speakers wel genoeg energie krijgen om allemaal tot volume 25 of het liefst 30 te komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Kijk eens na welke impedantie er op de luidsprekers staat en ook welke impedantie er op uw systeem aangesloten mag worden. Bv. 8 Ω (Ohm)
Die beide moeten één en dezelfde impedantie hebben.

Nu is het ook zo dat als u 2 boxen paralel op één uitgang aansluit u de impedantie halveert en uw versterker dat niet aankan.
Het kan zijn dat de eindtrap dan overbelast raakt en in veiligheid gaat.
Bv 2 sets van elk 8 Ω paralel hebben samen maar 4 Ω meer.
Als dat het geval is dan heeft u maar één oplossing, nl 1 set en geen 2 aansluiten.

Mogelijks zijn uw boxen veel te zwak voor het uitgangs- vermogen van uw versterker waardoor ze niet meer mee kunnen en gewoon stoppen.
Bv versterker 60 Watt en boxen maar 20 Watt.
Omgekeerd zou geen probleem zijn.

Het lijkt mij dat u zal moeten overgaan naar één set boxen en kies er de beste uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord. (+1)
Maar wil wel even opmerken dat:
"Bv versterker 60 Watt en boxen maar 20 Watt.
Omgekeerd zou geen probleem zijn."
Niet helemaal waar is.
Omgekeerd kun je ook de speakers opblazen.
Bij max volume loop je de kans dat de versterker een vervormd (lees gelijkspanning) signaal aan de speakers afgeeft waarvan ze stuk gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt volledig maar ik had het over de versterkeruitgang en gaf een nogal extreem voorbeeld, soms begrijpt de vraagsteller dat beter.
Het zou ons nogal ver leiden om hier de theorie over bv. een klasse B eindversterker te gaan uitleggen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal gelijk en goede houding om antwoord te geven.
Maar "Omgekeerd zou geen probleem zijn." heeft tot veel onbegrip over opblazen van speakers geleid.
"Mijn +x watt speakers kraken, maar mijn versterker is maar -x watt" :p