Speakers in hoedenplank van auto werken niet naar wens wat kan ik hieraan doen?

Toen ik mijn auto kocht zaten er hoedenplankspeakers in. aangesloten en wel, kan deze ook loskoppelen maar als ik deze dus koppel komt er uit die hoedenplankspeakers alleen een soort zacht achtergrondgeluid wat heel irritant is als je achterin sit en dus niet het gewenste geluid is. Zou iemand weten waaraan dit ligt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Autoradio goed aangesloten EN afgesteld? RTFM
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is alles goed aangesloten door de vorige eigenaar. Het is trouwens een toyota yaris ts sport uit 2004. Zijn 2 speakers van 380w en versterker van 300w. Als ik de balans helemaal naar rechts opendraai (r7) dan komt er wel (redelijk maar vele malen beter als balans op 0) geluid uit. Draai ik aan de fader krijg ik niks. Bedankt voor reactie

Antwoorden (2)

+ en - van de speakers zijn onderling verwisseld. Daarom heb je we geluid als de balans wordt verzet. Op de versterker alles opnieuw aansluiten moet het probleem verhelpen. Of laten doen als je niet weet hoe.
paulus811
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probleem is dat degene voor mij de kabels dusdanig heeft weggewerkt dat ik bijna alles moet openbreken om bij de bedrading te komen
paulus811
10 jaar geleden
Het probleem zit bij de versterker, daar moet je de speakers opnieuw aansluiten. Je hoeft alleen bij de aansluitingen te kunnen. Bij een Yaris is dat niet heel ingewikkeld. Vaak is het handig om even de stoel te demonteren als de versterker voorin zit. Die zit met 4 bouten vast en haal de los met een dopsleutel.
De speakers staan dan kennelijk in serie tussen beide uitgangen L en R omdat de gemeenschappelijke massaverbinding onderbroken is. Je hoort dan op beide speakers alleen geluid dat uiterst links en uiterst rechts in het stereobeeld gemixt is: dat is vooral galm en juist niet de stemmen in het midden en de bas.
Controleer de bedrading, sluit liefst allebei de speakers met een eigen tweeaderige kabel direct op de juiste aansluitingen van de autoradio aan.