Hoe kun je testen of de acoustic van een ruimte geschikt is voor geluidsopname, en wat kun je doen deze te verbeteren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
1.1K

Het beste antwoord

Probeer, voor het herkennen van het verschijnsel, eerst eens in je handen te klappen in de verschillende kamers van uw huis — met name ook in de badkamer of de hal — en ga vervolgens na of deze duidelijk herkenbare flutterecho's eveneens in de luisterruimte kunnen worden gehoord, al of niet in een afgezwakte vorm. Als de luisterruimte ook maar iets van dit soort galmende of metalige echo's laat horen — en dat zal zij doen als er onbehandelde muren tegenover elkaar staan — dan dient u dit probleem te corrigeren, aangezien het een behoorlijk fundamenteel aspect is van de akoestische optimalisatie. In het hiervoor omschreven geval legt flutter werkelijk een signatuur over een groot gedeelte van het middengebied en het hoog en precies daarmee houdt de akoestiek zich bezig: met het opheffen van dergelijke signaturen.
Stel vast welke muren reflecterend zijn en parallel lopen en bedek tenminste één van de twee oppervlakken met absorberend en/of verstrooiend materiaal. Het belang van het handhaven van symmetrie in de gehele weergeefketen is hiermee in tegenspraak. Toch hoeft het bedekken van slechts één zijwand toch niet tot onacceptabele afwijkingen in de symmetrie leiden, indien het toegepaste materiaal voldoet aan de vereiste dat het verder geen smalbandige absorptie van betekenis mag hebben (dus absorptie binnen een beperkt frequentiegebied), maar juist breedbandig minimaal moet kunnen absorberen. Door in elk geval bij één van de twee wanden reflecties onmogelijk of moeilijk te maken, wordt voorkomen dat de reflecties tot in het 'oneindige' doorgaan en de vicieuze cirkel wordt zo doorbroken. Een commercieel produkt is "Texaa Vibrasto"; een schuimlaagje met hier overheen een zichtafwerking van textiel. Het is een prachtig wandbekleding maar is behoorlijk aan de prijs (vanaf 50 euro per vierkante meter. Een goedkoop alternatief zou wandbespanning met heel dunne gekleurde vitragestof kunnen zijn met hierachter op strategische plaatsen noppenschuim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben ooit een kamertje behangen met kurk plaatjes, vast niet profecioneel, maar werkte wel.

Andere antwoorden (4)

Heel erg goed werkt dit:
Laat iemand praten of muziek maken en ga zelf luisteren, met één oor afgesloten, stop er een vinger in ofzo :)
Als je nu geen storend en onrustig 'badkamer-geluid' hebt dan valt het wel mee.
Heb je wel last van galm, dan zijn dikke tapijten en gordijnen een goede tijdelijke maatregel om de looptijden te verkorten.
14 jaar geleden
De simpelste manier is in je handen klappen en goed luisteren.
Als er te veel echo is kan je die remmen door absorberende oppervlakken als vloerkleden, gordijnen etc.
Het geluid mag ook niet dood vallen, dan is er te weinig reflectie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat gaat niet altijd altijd op. Het ligt eraan wat je wilt opnemen. Als het alleen om stemmen gaat dat moet de ruimte erg 'droog' zijn. Maar ook voor meersporen-opnamen, anders heb je geen separatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daar heb je gelijk in A.man, ik herinnerde me later dat er ook vaak van volledig dode boxen gebruik wordt gemaakt, bedankt voor de verbetering.
Dat hangt ervan af hoe je de opname wilt maken.

In studios wordt iedere partij apart opgenomen in een acoutstich gedempte kamer. Dit bereik je met dikke wollige materialen. (professionals gebruiken acoustisch noppen schuim. Dit is zwaar en duur en dat wil je niet in je huiskamer hebben)

Met iedere partij neem je een (of meerdere) sporen op. Je kunt ook in een keer de hele band opnemen, maar dan ligt de "soundstage" wel vast. (tenzij dat is wat je juist wilt)

De "sound" en "soundstage" maak je later met goede software voor produceren en mixen. Daar ben je wel even mee bezig.. :-)

In de link staat een voorbeeld wat je allemaal zou kunnen gebruiken. Suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast de klap, klik en galmtest werkt ook heel goed de test op rondzingen.
Met een microfoon die zonder vertragingslijn of andere feedbackkiller is aangesloten op een (lineair) weergavesysteem in deze ruimte , verraden zich de resonnanietfrequenties en de beste plaats voor de opname zich duidelijk.
Bij een niet akoustisch dode ruimte is de PLAATS
van de microfoon minstens net zo belangrijk als de acoustiek van de ruimte zelf.
Zo heb je dan twee vliegen in een klap, je weet dan hoe je het gunstigste resultaat krijgt.
Neem wel een goede kwaliteit microfoon, het liefst
een richtingsgevoelige microfoon.
De verbetering is snel uit te voeren met het ophangen van kleden (liefst hoogpolig tapijt)tegen zoveel mogelijk wand-, plafond- en vloer oppervlak
Ook in de lastige Arena heeft men op deze wijze grip gekregen op de beroerde acoustiek aldaar.
Gebruik verder GOEDE apparatuur.
Veel succes.