kan ik ongestraft 2 of 3 speakers met een impedantie van 3 ohm aansluiten op een receiver met een bereik van 6 tot 16 ohm?

Ik heb een receiver (denon 2113) ter vervanging van een hele oude home cinema set. Vooral omdat de muziek modus erg slecht is van de cinema set. De front speakers en surround speakers (Boston Acoustics) zijn 8 ohm. Sub en center heb ik nog niet gekocht. Deze oude home cinemasetheeft 5 speakers van 3 ohm (sony) Nu wil ik de speakers gebruiken ter vervanging van de center speaker. Mijn gedachte was om de speakers in serie aan te sluiten op het center kanaal zodat er voldoende weerstand is voor de versterker. Klopt deze gedachte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
3.2K

Antwoorden (2)

Ja hoor in serie kan het geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Dan heb je 1,5 ohm. (Bij twee)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd alleen serie dus
Nee, dat kan niet!

Als de weerstand lager is, dan wordt er teveel stroom gevraagd, waar die uitgang niet tegen kan. Niet voor niets is er die specificatie.

Dus 1 speaker van 3 ohm kan al niet, laat staan 3 speakers die je parallel aanslaat. Dan wordt de totale weerstand 1 ohm.

Je kunt wel de speakers in serie aansluiten. Dit heeft wel invloed op de geluidsdruk.
De meeste optimale situatie is dus een 16 ohm speaker op de 16 ohm uitgang aansluiten. Daarmee is ook de geluidsdruk optimaal.

Toegevoegd na 2 minuten:
3 speakers van 3 ohm in serie is NIET gelijk aan 1 speaker van 9 ohm. Voor wat betreft de ideale geluidsdruk.