Wat is een full range speaker?

Wat is een full range speaker? Waarom full range? Zijn ze goed?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
6.7K

Het beste antwoord

Met een full range speaker wordt een speaker bedoeld die het gehele hoorbare geluidsspectrum kan weergeven.
Theoretisch zou dat betekenen dat zulke speakers dan vanaf het laag (bass), ca. 40 Hertz, tot het hoog (treble) ca. 16.000 Hz zou kunnen weergeven.
De praktijk is echter dat zulke speakers de bassen redelijk goed weergeven vanaf 60 Hz. en in het middengebied tot 11.000 Hz redelijk presteren.
In het hoge spectrum laten zulke speakers het afweten waardoor er over het gehele geluidsbeeld uiteindelijk een vrij vlakke dynamiek wordt ervaren.
Dus verwacht geen intense geluidsbeleving van dergelijke speakers.

Echter als midden frequent speaker zijn deze zgn. full- range speakers wel een ideale weergever. Ze nemen van zowel het laag als het hoog een klein stukje mee.
Daarom worden zulke speakers ook het meest toegepast in eenvoudige boxjes en in bijv. radiotoestellen met een eigen speaker om toch een beetje een vol geluid te produceren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, full range betekent van 25Hz -> ~20.000 Hz. Er is geen speaker ter wereld die over dit hele gebied(range dus) uitstekend presteert i.t.t. 3 weg of 4 weg speaker systemen die voor elk frequentie gebied een apart speaker heeft, en met een filter scheiding aanbrengt.....