Waarom zijn er vrijwel geen home-cinema versterkers zonder tuner?

Ik ben op zoek naar een home cinema versterker, 5.1 (links voor en achter, rechts voor en achter, center en subwoofer). Ik heb al een goed cassettedeck, goede bandrecorder, goede blue ray speler, goede platenspeler, goede tuner en een hd ontvanger voor digitale radio. Maar nu zit er in elke 5.1 versterker die ik bekijk tot 800 euro ook een tuner, en die hoef ik dus niet ingebouwd. Ik luister vrijwel altijd digitaal en als ik analoog wil luisteren doe ik dat via een losse tuner, dus die ingebouwde tuner heb ik nergens voor nodig, maar waarom zit die vrijwel altijd ingebouwd, welk merk je ook bekijkt (ik kijk naar Denon, Yamaha en Onkyo), voor dat geld heb ik liever een ingebouwde draaitafel voorversterker maar die zijn ook zeldzaam, daarvoor ben ik aangewezen op een 2.0 versterker maar dan zit je met 2 versterkers in je huiskamer en moet je de boxen steeds omwisselen, geen doen dus. Ik weet dat 5.1 versterkers iets minder zijn dan 2.0 versterkers in stereo, maar ik wil mijn films wel graag in 5.1 horen over de goeie boxen dus is een 5.1 versterker een aardig compromis.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meeste 5.1 sets hebben ook wel een gewoon stereo stand.
(Gebruikt dan gewoon de twee voorste speakers.)
(Welke niet onder doet aan de "oude" stereo sets)
Ingebouwde draaitafel voorversterker zal je niet gauw vinden (Net zo min als draaitafels :))
Wel zijn er losse draaitafel voorversterkers te koop.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/310803?WT.mc_id=google&insert=8J&gclid=CN2MpdHZjbMCFYXMtAodCUYAvg&WT.srch=1
(Veel draaitafels hebben overigens al een ingebouwde voorversterker.)

Het beste antwoord

Dit heeft alles te maken met marketing en de te verwachten verkopen. Jij zoekt dus iets waarvan fabrikanten een te kleine markt verwachten om rendabel te zijn.
In de duurdere prijsklasses wordt dat onderscheid wel gemaakt door fabrikanten.
Ook bij Denon is een goede home-cinema versterker te vinden, binnen je prijsklasse staan die gebruikt (maar dat hoeft je plezier niet te vergallen) te vinden op bijv. hifi.nl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De meeste 5.1 versterkers (receivers dus eigenlijk) in die prijsklasse vallen onder de 'budget' klasse, nog niet in de high-end klasse. Daar willen kopers blijkbaar nog geen separate tuners.

In het wat hogere prijssegment zijn ze wel te vinden, kijk bijvoorbeeld op de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat ik voorop stellen dat ik het antwoord niet weet, wel heb ik een vermoeden. Ik zal wat speculeren.

Er is denk ik weinig markt voor. Een 5.1 opstelling dient in de regel vooral meerwaarde voor films. Bij films is niet alleen geluid belangrijk maar ook het beeld. Hierbij wil je dus liever een apparaat hebben waar je ook je blu-ray speler, mediaspeler, ht-pc, etc. op kunt aansluiten. Oftewel we hebben te maken met een receiver. De receiver heeft als positie om het centrale schakelpunt in een home theater setup te zijn. Dan is het logisch dat een component als een tuner ook is ingebouwd. Dit onderdeel maakt het geheel namelijk nauwelijks duurder om te maken (immers, al jaren uitontwikkelde techniek). Bovendien zullen er weinig mensen zijn die specifieke eisen hebben aan een tuner.

Wellicht is je opgevallen dat er wel voor een hoger budget 5.1 versterkers te krijgen zijn. Dit heeft er denk ik mee te maken dat we dan in een prijscategorie zitten waar de 'liefhebber' op zoek gaat. Hier wordt modulariteit en de mogelijkheid om te kunnen aanpassen naar smaak ervaren als een meerwaarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je niet zoekt tussen versterkers maar tussen receivers. Een van de kenmerken van een receiver is dat er vaak een tuner in zit.

5.1 is vaak een receiver.
2.0 is vaak een versterker.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als ze de radio uit het geheel moeten gaan halen kost dat ze meer kopers dan het ze ooit op zal leveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laatste opmerking, ook al zit er een tuner-knopje op,
je hoeftem natuurlijk niet te gebruiken!