Kan ik een kleine speaker op 1.2V batterijen laten lopen terwijl gebruiksaanwijzing 1.5V zegt?

Ik heb zojuist een pringles speaker gekregen die op batterijen werkt. De batterijen zijn 1.5V en de handleiding zegt dat je die ook moet gebruiken, maar ik wil er oplaadbare batterijen in gaan doen zodat ik me niet blauw betaal aan wegwerp batterijen. Het enige probleem is dat oplaadbare batterijen 1.2V zijn en ik weet nou niet of hij het wel doet met deze batterijen.
zou iemand het mij kunnen vertellen + uitleg?

Speaker specificaties:
speaker type: 57mm full range dynamic mylar speaker
speaker impedance: 6 ohm/1W
output power: 1 watts (rated)
frequency response: 200-20K Hz
battery: 3xAAA/R03 SIZE, DC 1.5V

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Beste Arie,

Er zijn wat foutjes geslopen in dit topic. Dat komt door de bijna onvergeeflijk misleidende aanduiding van voltage op batterijen. Laten we wat misvattingen uit de weg helpen.

Een alkaline 1,5volt batterij levert helemaal geen 1,5 volt.
Een oplaadbare 1,2volt batterij (tegenwoordig NIMH) levert helemaal geen 1,2 volt.

Batterijen leveren minder voltage naarmate ze leger raken. We kunnen stellen dat de standaard alkaline batterij BEGINT op 1,5v, maar dit al heel snel niet meer haalt. Voor de 1,2volt batterij gaat op dat een goede oplaadbare batterij zoals een Eneloop (populair type) begint op zo'n 1,4-1,45 volt. Terwijl er 1,2 op de verpakking staat.

Nog sterker, een alkaline batterij heeft de vervelende eigenschap om heel snel te dalen in voltage, veel sneller dan de oplaadbare batterij. Al na vrij korte tijd zal de oplaadbare batterij een hoger voltage leveren, en dit langer volhouden.

Met andere woorden: een oplaadbare batterij is op het gebied van voltage heel vergelijkbaar met een standaard 1,5v batterij. In toepassingen waarbij het ophouden van het voltage belangrijk is zijn oplaadbare batterijen zelfs veel beter omdat die langer een hoger voltage vasthouden. Een voorbeeld is een zaklamp, je wilt meestal dat die zo lang mogelijk zo veel mogelijk licht geeft. Hiervoor zijn 1,5volt batterijen minder geschikt, hierbij zal het licht sneller gaan dimmen dan bij een oplaadbare batterij.

Nog een opmerking over nadelen van oplaadbare batterijen: Het enige nadeel aan deze batterijen is dat ze leeg lopen naarmate de tijd vorderd. Denk aan enkele tientallen procenten per week voor een reguliere oplaadbare batterij. En enkele procenten per maand voor een zogenaamde 'low self discharge oplaadbare batterij'. De eerste is vooral interessant voor de hoge maximale capaciteit en geschikt voor toepassingen waar je in korte tijd veel stroom gaat gebruiken (bijv als je de batterijen binnen een week leegmaakt). Deze laatste soort is herkenbaar aan verpakkingen waarop staat 'ready to use' o.i.d. Dat betekent dus dat er al stroom in zit in de winkel, en dat ze minder snel vanzelf leeglopen. Ieder merk voert deze wel, ze zijn alleen iets duurder en hebben een lagere maximale capaciteit. Het houd bij zo'n 2500mah wel op.

verder in reactie:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met 1,2 V oplaadbare batterijen zal de speaker wel werken maar minder hard kunnen spelen voordat de versterker van de speaker gaat vervormen.
De voedingsspanning is dan 20% te laag, het maximale vermogen is dan 36% lager.
Je zou kunnen proberen om in plaats van 3 AAA batterijen een houdertje met 4 batterijen in de koker te plaatsen. De spanning op de versterker is dan 4,8 V i.p.v. 4,5 V, er is dan zelfs 12% meer vermogen uit het versterkertje te halen. De 6% hogere spanning zal geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het allicht zonder risico proberen.
Kans is groot dat het prima werkt.
Wel zullen deze batterijen sneller leeglopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de spanning lager is dan zal de stroom ook kleiner zijn. (wet van Ohm)
De batterijen zullen dus juist wat langer mee gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een weestand was wel ja.
Denk echter dat de stroom consumptie afhankelijk zal zijn van o.a. gevraagde vermogen wat het moet leveren.
Om deze vermogen te kunnen leveren bij een lager spanning zal de stroom dus wel toenemen.
(P= U x I)