Hoe kan ik zelf leren om een autoradio aan te sluiten?

Ik heb een autoradio maar elke keer wanneer je het volume harder zet of misschien te hard springt mijn radio uit. Wanneer ik niets doe dan blijft de radio knipperen aan.. uit.. aan.. uit.. Wanneer ik het volume helemaal uit zet dan kan het zijn dat hij weer aan blijft. Het is toen der tijd snel aan gesloten door 1 draad aan een + draad (rood) en een - (geel) op een zekering vast gemaakt. Nu dacht ik wanneer ik nu rechtstreeks op de accu aansluit ben ik toch van dat gedoe af. Maar nu doet de radio helemaal niets meer. Terwijl alle zekeringen nog in tact zijn. WAT DOE IK FOUT?? Wie kan mij op een simpele manier uitleggen hoe ik mijn radio weer kan laten spelen? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.5K

Het beste antwoord

je fout is heel eenvoudig.....

rood = plus
geel = plus
zwart = min

een van de plus draden is voor het geheugen vast te houden, de andere is voor de werkspanning.

om dit te testen moet je het volgende doen:
- aansluiten met de plus aansluitingen op een willekeurige plaats (geel op geel / rood op rood)
- contact om
- radio aanzetten en deze op een zender zetten
- even luisteren
- contact uit
- contact weer aan

als de radio nu weer aan gaat op dezelfde zender is het goed, zo niet moet je de rode en de gele draad wisselen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die zekeringen er wel tussen laten. Is de antenne er wel diep genoeg ingedaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zal toch even het aansluitschema er bij moeten zoeken.
De "gele" kan ook een + zijn en een andere de - (waarschijnlijk zwart.
Een autoradio heeft namelijk 2 plussen (1 voor en 1 na het contact) en 1 min.
Zoals ik jou vraag lees heb je 1 van die minnen aan de plus gekoppeld !

Toegevoegd na 53 seconden:
Herstel 1 van die plussen aan de min gekoppeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gele is vaak (niet altijd) onderbroken stroom. Dwz als je het contact uitzet dat dan ook je radio uitgaat, maar wel je instellingen vast blijven staan. Integenstelling tot de (vaak) rode (constante) + draad. Maar dat ter zijde. Ik denk dat je snel genoeg merkt als je de min van je radio aan de plus van je accu probeert aan te sluiten ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja en wat je dan vaak merkt is dat de radio niets meer doet.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi niet te hopen voor de vraagsteller ;) maar in je radio zit ook een zekering, weet alleen niet zeker of hij eruit springt als je zoiets probeert.
Alles wat je zegt komt overeen met een zeer zwakke of zelfs kapotte accu. Het kan ook zijn dat je dynamo kapot is waardoor je accu geen stroom (niet voldoende stroom) meer krijgt.

Toegevoegd na 22 minuten:
Kijk of de zekering in je radio nog in takt is, en als je dan zeker weet dat je accu + dynamo in orde zijn, is je radio door je eerdere aansluiting overleden.