Ik heb 2ohm speakers op men autoradio aangesloten. Kan dit kwaad. Als ik gewoon de radio op normaal volume laat staan

Toegevoegd na 24 minuten:
Dus ik hoef niet bang te zijn, dat men radio te warm word en dat men eindtrappen stuk gaan. Want het is eigenlijks een subwoofer. Maar ik haal hetzelfde geluid zonder versterker.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft al niet meer:) heb er een versterker tussen geplaatst

Antwoorden (2)

Ha, die Bennie213;

Nee hoor, kan geen kwaad. En als de belastbaarheid van de speakers in watts groot genoeg is kun je de radio ook gerust wat verder opendraaien. Autoradio's geven niet zo erg veel vermogen af dus dat kunnen de meeste speakers wel aan. Als je iets opblaast is dat vaker de versterker zelf die te hard moet werken dan een speaker wegens overbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan geen kwaad, een autoradio heeft juist een versterker die speakers met een lage impedantie aan kan.
Om bij een voedingsspanning van 12V toch nog een beetje vermogen uit de versterker te halen is die lage impedantie noodzakelijk.
Als bij de radio aangegeven is dat 4 ohm speakers aangesloten moeten worden zelfs dan hoef je je geen zorgen te maken: de draden naar je speakers voegen ook nog wel een tot paar ohm extra weerstand toe.

Toegevoegd na 55 minuten:
In jouw toevoeging heb je het over een subwoofer.
Ik neem dan aan dat je die speaker parallel aan de gewone speakers aansluit.
De aangesloten impedantie is dan nog lager.
De versterkers van de autoradio kunnen inderdaad warmer worden en in extreme gevallen kapot gaan,
Als je de radio niet zo hard zet dat de zaak overstuurt dan zal het in de praktijk meevallen.
Als de autoradio beschikt over aparte uitgangen voor de achter luidsprekers dan zou ik die gebruiken voor de subwoofer, dan is hij met de fader regelaar apart in te stellen.
Bij iets duurdere autoradio's hebben de rear-aansluitingen zelfs eigen versterkers, dan heb je al helemaal geen probleem.