Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De voeding van mijn boxen zoemt heel erg, wat kan ik eraan doen?

Mijn oude trust soundwave 80 (80 watt joehoe bambam) maken een heel irritant zoemgeluidje als ik ze niet gebruik. Ook als ik ze uitzet blijven ze doorzoemen... Alleen als ik de stekker eruit trek stoppen ze. Wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als ze nog steeds brommen nadat je ze hebt uitgezet zijn er 2 mogelijkheden.

1) Luister goed bij het speakertje waar de netspanning ingaat. Is dat nog de enige die bromt dan is het waarschijnlijk doordat het (goedkope) transformatortje staat te trillen. Om het op te lossen moet het ding open, en kun je proberen om de trafo in een soort van rubberen ophanging te bevestigen. Eventueel kun je ook proberen om wat haarlak of op de trafo te spuiten en te laten drogen. Het gaat er dan om dat de lak in de dunne tussenruimte van de trillende trafoplaatjes komt. Goed laten drogen alvorens te monteren.

2) Komt het brommen uit de 2 speakertjes dat is de oorzaak niet akoestisch maar elektronisch. De voeding is onvoldoende afgevlakt. Met een beetje kennis van elektronica kun je pogen om het voedingsgedeelte wat meer af te vlakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Open schroeven en met een zachte kwast de boxjes stofvrij maken. Als dat niet helpt, Contactspray gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op welke vraag is dit nu een antwoord?
Mogelijk is de draad naar de boxen veel te lang. Het zoemen zal brommen zijn, Mogelijk is de apperatuur niet goed geaard. Zoek eens op Google naar Aardlus, magnetisch veld, 50Hz. Daar zie je verschillende verwijzingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat er niets tegen dat die storing veroorzaakt ? ( radiotoestel of ander op lichtnet )
Ligt de bedrading uit de buurt van de lichtnetkabels ?
En ook de goede aansluiting kan ermee te maken hebben .
En anders eigen voeding meer afvlakken met een condensator .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te veel vragen om in een antwoord te vermelden. Je geeft een reactie op de vraag...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding