Waarom is het stekkertje in mijn computer van een koptelefoon altijd groen. En die van mijn microfoon altijd roze?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
14.7K

Het beste antwoord

Zo is dat nou eenmaal afgesproken. En het is ook handiger, als altijd dezelfde kleuren hetzelfde betekenen. Dat is altijd zo met elektrische apparaten, ook met de kleuren draadjes die in de snoeren zitten.
Roze is voor de microfooningang.
Lichtblauw is voor de lijningang.
Groen is de uitgang voor de gewone speakers.
Oranje is de uitgang voor de center-speakers en de subwoofer.
Grijs is de uitgang voor de zij-luidsprekers.
Bruin/zwart is de uitgang voor speakers die achter je staan.
En goud is de kleur van de game port en de MIDI.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vaak zijn zowel de stekkertjes als de "stopcontactjes" van dezelfde kleur. Dat is handig, omdat je dan gemakkelijk kunt weten welke stekker waar hoort. Zeker met een computer waarvan de achterkant vaak naar de muur staat, is dat heel praktisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat dit dan nou eenmaal duidelijkheid geeft over wat het is.

Zo is de composietaansluiting van een televisie altijd rood, wit en geel.

Zijn gewoon algemene afspraken om verwarring te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn internationale standaarden, zo kun je over de hele wereld de microfoon van de koptelefoon scheiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kun je goed uit elkaar houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
internationale afspraken. in de elektronica en de elektriciteit wordt er zeer veel met kleuren aangeduid. denk maar aan de geel/groene aardingskabels, de kleurcodes op de weerstanden, condensatoren,...