wat zijn goede allround boxen voor recording en gewoon luisteren naar muziek?

ik hoop dat er wat audiofielen zijn die wijze raad kunnen geven.

ik heb een redlijk stereo setje maar sinds een tijd luister ik alleen nog muziek via de PC, daaraan hangt een goedkoop 2.1 setje wat voor de prijs nog best aardig klinkt.

maar nou wil ik betere boxen met het dilemma: monitors (voor recording) of een goed logitech setje met subwoofer(voor muziek luisteren)

wat is de beste optie voor allebei (luisteren en recording)

voor de duidelijkheid

monitors

http://www.feedback.nl/shop/categorie/computer-en-recording/studio-monitors/actieve-studio-monitors/100006284

2.1 computer setje

http://www.mycom.nl/Productgroep/PC-Speakers/25578

btw de stereo doorlussen is geen optie omdat die de boxen van de tv vervangt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Heb je wel een fatsoenlijke geluidskaart? Want dat is in feite de voorversterker voor de eindversterkers in de luidsprekers. Dure monitors op een goedkope geluidskaart aansluiten is zonde.

En als je al een goede geluidskaart hebt, is het bestandsformaat van je muziek hoogstwaarschijnlijk MP3 en dus mindere kwaliteit dan het origineel. Daarbij heb je op een Logitech set ook meer instelmogelijkheden op de luidsprekers zelf. Wel vind ik persoonlijk het hoog en laag bij pc luidsprekers vaak wat overdreven, je moet ervan houden.

Mocht je monitors overwegen, luister dan eens naar de Audioengine A5. Ik was er echt van onder de indruk. (te koop bij www.wifimedia.nl in Arnhem). Maar zorg dan ook voor een goede geluidskaart.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die monitors lijken op de monitors die ik aan het overwegen ben. http://www.thomann.de/nl/esi_near04_classic.htm mijn geluidskaart: sigmatel HD (in pc) of tascam us 122L (via usb) http://www.recording-shop.nl/shop/2/audio-interfaces/20/pci-interfaces/33/tascam/32/tascam-us-122l/
paulus811
13 jaar geleden
Als dit echt goede monitors zijn, dan is 92 euro per paar! een koopje. En als ik het goed begrijp kun je ze nog terugsturen als ze niet bevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Monitors zijn bedoeld om het geluid zo vlak mogelijk weer te geven. (Zodat "foutjes" eerder herkend worden.)
Doorgans wordt dit niet als plezierig luister ervaren.
Zelf heb ik monitors op 1 stereo uitgang van de geluidskaart hangen (voor recording en mixen) en een set JVC Hifi speakers op de rear van (bij 5.1 of een ander stereo output) van de geluidkaart hangen.
Afhankelijk van wat ik doe luister ik dan naar bij behorende speakers.