surround system aansluten.

Ik heb gister net een nieuw systeem gekocht, het gaat over de Harman/kardon AVR 142 versterker. Hier bij heb ik ook UBL speakers bij en aangesloten. Nu heb ik een ps3 en een decoder die ik allebij het beeld naar de tv wil zenden en het geluid naar de versterker. Ik heb hiervoor 2 hdmi kabels en nog 2 andere (weet er de naam niet van zie foto)
Ik wil dus kunnen switchen met m´n afstandbediening tussen ps3 en digitale tv. De ps3 heeft een optical en een hdmi aansluiting en de decoder alleen een hdmi.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die eerste aansluiting is raar, dat andere paar zijn gewoon tulpstekkers.

Het beste antwoord

Je moet beide systemen op de hdmi aansluiten. Dan ga je als volgt te werk, je steekt in beide de hdmi en die plug je in op je reciever. Van daaruit steek je 1 hdmi in je tv, dus je reciever is je "hub" zeg maar.
Nu heb je de extra kabels (tulpstekkers) die je liet zien ook niet nodig. De persoon hier boven die verteld dat je via hdmi alleen beeld hebt, heeft er geen verstand van, want hdmi is zowel beeld als geluid. Vroeger had je bij S-video wel dat je nog audio apart moest aansluiten.
Ps je optische uitgang is slechter dan je hdmi, dat heeft te maken met analoog naar digitaal en weer andersom. Maar daar ga ik je niet mee lastig vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je vraag klinkt ingewikkeld, maar wellicht kan ik je toch vooruithelpen. Het idee is dat je het surround systeem kan gebruiken met zowel je PS3 als je digitale TV (denk ik)

Die hebben als het goed is beide een audio uitgang. Als er een geen audio uitgang heeft loopt dat dus via je TV. Die audio uitgangen moet je beide op je versterker zien in te pluggen. Wellicht heb je daarvoor een verloop stekkertje voor nodig, maar het moet absoluut te doen zijn beide op de aux-ingang van je versterker te pluggen.

Als je maar 1 aux-ingang hebt moet je een splitter gebruiken, dat is een kabeltje dat je inplugt in de rode of witte jack (ingang) en daarin kan je er vervolgens 2 kabels pluggen. deze splitters of verloopstekkers zijn te krijgen bij bijna iedere elektronica zaak.

Als je beide audio outputs dus op je versterker krijgt ingeplugd in dezelfde aux-ingang hoef je niet eens te wisselen van kanaal op je versterker. als je 2 aux-ingangen gebruikt moet dat uiteraard wel.

ik denk dat je voor €50 alles op alles kan aansluiten. maak even foto's van alle aansluitingen voor je naar de elektronicazaak gaat, en evt. een tekeningetje zodat je niet met het verkeerde terugkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je antwoord klinkt nog ingewikkelder, je bent er foutief van uitgegaan dat de steller van de vraag wist wat het verschil is tussen een versterker en een receiver. Met 3 HDMI kabels van 4euro per stuk is ie klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga jij even lekker een boom knuffelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk anders even wat Darth Vader of ik eronder hebben geschreven. Wat je uitlegt klopt allemaal alleen is het in dit geval allemaal niet nodig omdat de vraagsteller het over een receiver heeft met hdmi in/out. Jij hebt het telkens ook over tulp of RCA-cinch aansluitingen terwijl de vraag steller aangeeft dat hij beschikt over hdmi out. Overigens ben ik al een weer paar jaar gestopt met bomen knuffelen.
Het belangrijkste advies is het manual goed bestuderen.
Waarschijnlijk kom je daarin tegen dat de HDMI inputs alleen digitaal video signaal schakelen naar de digitale output. wanneer de versterker twee HDMI inputs heeft dan is de PS3 en Decoder dus met de hdmi kabels aan te sluiten. ALLEEN dan heb je nog geen geluid, dat moet apart worden aangesloten de optische kabel (bovenste foto) is dan bruikbaar op een optische ingang en bij de decoder via audio uit of scart verloop en de onderste kabel op een cinch audio ingang.
Nu met behulp van het manual de audio configureren dat deze gelijktijdig omschakeld met de twee HDMI inputs.
Let op!! als je andere videobronnen aansluit bv een dvd speler (met de gele plug) dan komt er op de HDMI uitgang geen beeld uit omdat de versterker geen ingebouwde scaler heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar heb jij in godsherenaam deze onzin vandaan!!!!
Is het niet het gemakkelijkst om beide HDMI kabels op de tv aan te sluiten, en het geluid van de tv(meestal audio out) door te linken naar je versterker? de onderste kabel van je foto's(lijkt gewone tulp) kan je daarvoor gebruiken. dat is alles,
Mvg.
Marnix Krul
Aviac installatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe wat Darth Vader zegt. Je hebt namelijk geen versterker gekocht maar een receiver. Deze zijn tegenwoordig zo ontworpen dat je al je apparatuur op de receiver kan aansluiten met HDMI en je vanuit je receiver weer met HDMI naar je TV gaat.

PS3--HDMI--HK AVR142--HDMI--TV
Decoder--HDMI--HK AVR142--HDMI--TV

De rest heeft waarschijnlijk verstand van zaken maar er niet goed bij stil gestaan dat je over een receiver spreekt en niet over een versterker.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je hebt dus 3 HDMI kabels nodig van een paar euro per stuk(koop NOOIT dure HDMI-kabels). In mijn plaatje lijkt het misschien alsof het er vier zijn maar van je receiver gaat er maar een kabel naar je tv.