Waardoor komt het dat sommige audioversterkers een plop uit de woofer laten komen bij uitschakelen?

Dus waardoor wordt deze veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
7.4K

Het beste antwoord

Wanneer er geen luidsprekerrelais in de sub zit dan zal bij het wegvallen van de spanning de versterker op enig moment instabiel worden en kortstondig een gelijkspanning op de luidspreker zetten. Dat manifesteert zich in een plof. Wanneer dit niet luider is dan een behoorlijke plof in een film dan is er geen kans op schade maar hinderlijk kan het zeker zijn.

Toegevoegd na 46 seconden:
Of het is een sub-netschakelaar met "contactdender".
Was het uitschakelen goed toen de sub nieuw was (dus toen geen plof bij uitschakelen)? Dan is contactdender vaak het euvel.

Je komt daar achter door met ingeschakelde sub zo snel mogelijk de stekker daarvan uit het stopcontact te trekken:
Ook een plof = geen versleten netschakelaar van de sub (contactdender)
Geen plof = netschakelaar van de sub vervangen óf een condensator over deze schakelaar heen laten solderen (dan ben je er ook vanaf).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het ontwerp van de versterker zal de oorzaak zijn. Het ontbreken van een uitgangsrelais geeft altijd een inschakel plop. Maar een defect in of uitschakel circuit kan natuurlijk ook als het relais te lang opblijft bij uitschakelen dan hoor je toch nog de plop.
Een buizen versterker was en is wat dat betreft veel mooier die komt mooi langzaam in en sterft mooi uit bij uitzetten. ( Kan trouwens wel weer even wat vervormd geluid geven tijdens dit proces).