Boxen + iPod = verkeerde eenheden

Heey gasten, ik heb thuis 2 boxen (elk 3 watt en 8 ohm) die ik aan mijn iPod wil koppelen(32 ohm en iets van 16mw (milliwatt)) hoe maak ik deze eenheden gelijk? Zijn amplifiers daar sterk genoeg voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Het vermogen dat een I pod afgeeft is te gering om daar rechtstreeks een set boxen meet aan te storen en de impedantie is verkeerd.
De I pod ondervindt de 4-8 Ohm van je luidsprekers als een soort kortsluiting.
Er moet dan teveel stroom lopen en daardoor stort de spanning teveel in.
Dus een voorversterker of actieve boxen gebruiken is de oplossing.
Zelf gebruik ik de oude Philips MFB boxen met een I pod of mp3-4 speler.
Het geluid is dan super en kan ook hard, voldoende voor een kleine zaal.

Toegevoegd na 8 minuten:
Via een mengpaneel met regelbare gain wil het ook goed maar dan heb je meer onderdelen nodig.
De gemiddelde goed klinkende home cinema-set kan er ook goed mee overweg, gebruik dan kabel met aan kant een I pod stekker en aan de andere kant twee RCA (tulp) pluggen.
Pak een Rec in ingang of een aux ingang.
Het mooiste is echter een din koppeling omdat die met 80mV als aanstuurt terwijl Aux doorgaans 775mV wil "zien"
mede daarom weken die oude Philips MFB boxen zo goed, ze hebben een din aansluiting (5 polige plug) met dito gevoeligheid.
Een betere match heb ik nog niet weten te krijgen.
Soms gaan modern en klassiek zeer goed samen......