Bestaat er een koptelefoon voor de tv, waarbij na aansluiting het tv-geluid ook nog door de speakers te horen is?

Ik ben op zoek naar een koptelefoon voor mijn moeder. Ze wordt een beetje doof en zet daarom de tv altijd erg hard. Bestaat er een koptelefoon, waarbij zij voor zichzelf het volume kan regelen en de andere mensen het geluid via de speakers kunnen horen?

Bij de meeste koptelefoons is het OF geluid via de koptelefoon, OF via de speakers. Kan het dus ook allebei?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
2.2K

Antwoorden (5)

Ja, dit bestaat - het probleem van je moeder is namelijk een algemeen voorkomend probleem.

Zoek eens op ringleiding (zie ook de Bron hieronder). Ringleidingen worden veel toegepast in kerken en openbare ruimten, maar ze zijn ook voor thuis te krijgen.

Wellicht is het zelfs mogelijk subsidie te krijgen, maar in dat veld ben ik niet genoeg thuis om je tips te kunnen geven.

Toegevoegd na 2 minuten:

Een andere mogelijkheid, die haar bevrijdt van de koptelefoon, is een luidspreker op te hangen bij de plek waar ze het liefst TV kijkt. Die luidspreker sluit je aan op de televisie; dit kan naar keuze met een draad of draadloos.

Zo is er alleen op haar zitplaats extra veel geluid, en hebben de andere aanwezigen (en de buren!) daar geen last van. Je moeder hoeft dan geen koptelefoon op te zetten, zodat ze ook omgevingsgeluiden nog gewoon kan horen (voor zover dat bij haar nog gaat, natuurlijk).
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik mij niet vergis kan je moeder voor die ringleiding, onder bepaalde voorwaarden natuurlijk, een vergoeding krijgen van uit haar basisverzekering v haar ziektekostenverzekering.
Als ik jou was zal ik haar zorgverzekeraar bellen voordat jij of je moeder er zelf geld aan uitgeeft.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, dat was wat ik bedoelde met 'subsidie': niet alleen "echte" subsidie, maar ook vergoeding vanuit de ziektekostenverzekering. @Marlies, ik meen me te herinneren dat een ringleiding ook is aan te sluiten op een koptelefoon. Informeer bij een gehoorhulpmiddelenwinkel voor de mogelijkheden.
Een ringleiding veronderstelt wel een hoorapparaat!
Zonder werkt een ringleiding niet.
Zelf heb ik (zo doof,dat ik het gratis krijg) een kastje dat op een scart aansluiting van de TV wordt aan gesloten. In dat kastje bevindt zich een 2e kleiner kastje,dat,voorzien van een hals draad om je nek wordt gehangen en waarmee je mits hoorapparaat dragend uitstekend TV kunt luisteren. Het wordt gevoed door verwisselbare batterijen,die bij dagelijks gebruik ruim een jaar mee gaan. Deze batterijen (wel zelf te betalen) kosten €26,- per 2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je aan de achterkant van de tv kijkt, kun je als het goed is een home cinema set aansluiten, via een verloopkabeltje echter ook een koptelefoon. Als er nog een "gewone" rca uitgang zit, heb je misschien helemaal geluk, dan blijven de speakers van de tv meestal gewoon doorspelen. Verder weet ik niet welke tv je hebt, maar vaak kun je volgensmij bij instellingen regelen of je tv speakers aan of uit wilt, misschien werkt die ook als je koptelefoon aansluit ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een scartaansluiting op zit kun je daar ook het geluid van laten aftappen, naar eventueel een koptelefoon. Zoek maar eens op "scart naar tulp" verloop.
De tulpaansluiting kun je vervolgens je hoofdtelefoon op aansluiten, eventueel met versterker ertussen.

De tv blijft dan ook gewoon nog geluid geven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zo'n verloopje heb je de nodig. Koptelefoon aansluiten op de witte en rode aansluiting, evt met extra verloopje naar jack.

Toegevoegd na 3 uur:
Aanpassing bron, let op je dient een verloopje te hebben met output!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat gaat niet automatisch mee. Je tvgeluid is de basis, daarna kun je het geluid nog harder zetten op de koptelefoon zelf, of een versterker ertussen zetten. Ik zie dat ik de verkeerde link had geplaatst. Je dient de plug te hebben met output! http://www.kabelactie.nl/scart-adaptor-21p-scart-plug-3x-cinch-a-v-out.html
met de sennheiser rs4200 regeld u zelf het volume zonder dat een ander daar last van heeft,wordt nog vergoed ook door de zorgverzekeraar.