waarom geeft een transistor ruis?

Heb een bijzonder oude radio staan maar die ruist als de sodemietier.
Komt door de transistorschakeling werd me vertelt maar niet waarom die ruising geeft...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.4K

Antwoorden (3)

Een chip (IC) bestaat ook uit transistors.
Zal meer aan de kwaliteit van de samenbouw van componenten dan aan een transistor liggen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Overigens geeft elk transistor "schakeling" ruis.
De kwaliteit van de schakeling bepaald de SNR niveau.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het idd een zeer oude transistorradio betreft dan is de harde ruis die je hoort het ongedempte frequentiespectrum van de band waarop je op dat moment zit. Deze radio heeft nl. geen ruisonderdrukking schakeling ingebouwd, dat was toen geen gemeengoed.

Bijv.: FM geeft ongedempt een harde heldere ruis tussen de kanalen waarop de stations zitten. Zodra je goed op 'n station hebt afgestemd is de ruis zou goed als verdwenen en klinkt het ontvangen station helder door.
Bij AM (middengolf) klinkt een doffer geruis maar ook allerlei stoorsignalen vanuit bijvoorbeeld het electriciteitsnet. De AM band is heel gevoelig voor allerlei externe storingsbronnen.

Moderne transistorradio's (de betere dan) hebben bijna allemaal een automatische ruisonderdrukking schakeling die de ruis tussen 2 zenders onderdrukt tijdens het zoeken.

Als je radio alleen nog maar ruis weergeeft en verder geen zenders dan moet je de antenne en inwendige antenneaansluiting even controleren op het aansluitpunt. Vaak is door vocht de boel gecorrodeerd waardoor het antennesignaal bijna geheel verloren gaat.
Ontvangst is dan bijna niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oude type transistors hebben niet zo een scherpe grenslagen en dat maakt dat de transistor OOK zelf ruist
De tegenwoordige transistoren zijn op het atoom nauwkeurig in hun grenslaag, de eigenruis ligt dan ver onder de -100dB.

Het heeft ook met betere filters te maken (wat in een ander antwoord genoemd wordt) maar de onnauwkeurige transistoren ruisten als de zee, vooral de OA (germanium Transistor (Philips) kon er wat van.

Vaak zaten deze transistoren in een glazen huisje (geen kooi van faraday dus) welke zwart geverfd was, Als er licht op het germaniumkristal viel, ging de transistor zowaar stroom geven (probleem maar een met een OA.