Telefoon en alarm ingang op 100v installatie?

In de hal van mijn vader hangt een 100v installatie met een aantal speakers. De versterker staat in de kantine met een tuner erop. Op deze versterker zit ook een Telefoon en alarm ingang op zag ik op de achter kant en de voorkant. het zijn 2x2 polen. maar wat zou ik hier aan kunnen aansluiten? aan de voorkant zit een aan en uit knop per kanaal en een volume knop. Is het de bedoeling om hier een uitgang van een andere versterker op aan te sluiten of een andere cd speler bijv?

alvast bedankt,

mvg Tim Hofstede

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (1)

Als het gewone schroefverbindingen zijn dan is het niet waarschijnlijk dat het audio-ingangen zijn.
Waarschijnlijker zijn deze aansluitingen bedoeld om met een relais o.i.d. een brandalarminstallatie en een telefoonbel van een vaste telefoon aan te sluiten.
Bij het doorverbinden van de twee schroefjes zal dan een signaaltoon op het bestaande versterkergeluid worden toegevoegd, de geluidssterkte van die tonen is dan met de volumeknopjes in te stellen.
Probeer gewoon even met een stukje draad of metalen paperclip één van de contacten te overbruggen, dan kom je er gauw genoeg achter.
Zoek anders met Google de gebruiksaanwijzing van de versterker op, daar zal het ongetwijfeld in staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het geprobeerd maar er gebeurt niks als ik ze verbind met elkaar. Zou je er misschien spanning op moeten zetten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou kunnen, maar dan zou ik voor de zekerheid toch eerst de gebruiksaanwijzing opzoeken om te kijken welke spanning verwacht wordt (hoeveel volt, polariteit, wissel of gelijk), of dat de aansluitingen toch voor iets anders bedoeld zijn.
Als je geen gebruiksaanwijzing kunt vinden en je hebt wat technisch inzicht dan zou je ook nog de versterker open kunnen schroeven en kijken waar de aansluitingen mee verbonden zijn. (relais, optocoupler, ingang opamp, etc.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De handleiding kan ik helaas niet vinden maar ik ga eerdaags hem wel even open schroeven. ik laat het wel even weten wat het is geworden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zal toch wel een merk en typenummer opstaan? geef dat dan even op dan weten we het zo.