Weten dieren dat ze geslacht worden?

Dit vroeg ik me laatst af. Kippen, koeien etc. bevinden zich in een omgeving waarin om de zoveel tijd ineens andere kippen of koeien verdwenen zijn. Merk je als dier dan een soort patroon? Hangt er misschien een soort spanning?

3 jaar geleden
in: Dieren
2.3K
Ivana
3 jaar geleden
Dieren voelen wel degelijk de spanning van het moment. Dat ze het geen naam kunnen geven is iets dat niet van belang is. Ze voelen aan dat er iets te gebeuren staat en wat dat is, is onbelangrijk. Ze voelen aan dat het ritme waarin ze normaal leven, doorbroken wordt en dat maakt ze angstig. Bovendien zal de menselijke omgeving zich ook anders gedragen, voorbereidingen treffen voor een gebeurtenis die ze niet kennen.

Antwoorden (3)

Als er dieren worden weggehaald hangt er wel een soort van spanning (stress), maar dieren kunnen niet beredeneren dat ze naar het slachthuis gaan.
3 jaar geleden
taillie
3 jaar geleden
Wie geeft ooit de gedachten van dieren kunnen lezen?
Nee, een dier leeft in het heden. In de actuele situatie van het moment.
En kan niet in de toekomst kijken.

Ik zag eens in een film dat in India een stuk of 20 stieren met een houw van een zwaard werden onthoofd.
De hoofden vielen op de grond en de lichamen natuurlijk ook, maar de stieren die nog niet aan de beurt waren stonden er rustig naar te kijken.
Zij beseften niet, wat met hun stond te gebeuren,
3 jaar geleden
Hoi, ik ben melkveehouder en helaas door de Fosfaatwet hebben wij vorig jaar veel koeien naar de slacht moeten doen. De koeien worden opgehaald met een veewagen, een grote vrachtwagen waarin ze in stro kunnen staan of liggen. Ze hebben daar voer en water onderweg. Bij het slachthuis gaan ze eruit en worden ze in een soort stal gezet. Omdat het onbekend terrein is hebben ze soms stress. Ze blijven een aantal uur in die stal eten en drinken zodat ze rustig zijn. Want als je een gestrest dier slacht proef je dat in het vlees, het is taaier. Dus een dier mag geen stress hebben op dat moment.
Dan worden ze rustig 1 voor 1 naar een aparte ruimte geleid waar ze op verschillende manieren geslacht kunnen worden. Meestal met een automatisch schot door de kop. Ze zijn op slag dood.

Ze weten niet dat ze richting hun einde gaan nee, maar ze hebben wel in de gaten dat ze naar iets onbekend gaan.