Welke exotische dieren mag je in Nederland houden? Ik heb het niet over reptielen, vissen of vogels?

Hierbij bedoel ik geen kleine dieren zoals: egeltjes en chin chillas.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dieren
2.1K
Amadea
4 jaar geleden
Bedoel je te vragen welke grotere uitheemse zoogdieren als huisdier gehouden mogen worden?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@amadea, onder anderen.

Antwoorden (1)

Dat betreft volgens https://www.rvo.nl/sites/default/files/2017/07/Huisdierenlijst-zoogdieren-per-1-februari-2015.pdf de volgende dieren:

Bezoargeit
Kaukasische toer
Dagestaanse toer
Schroefhoorngeit
Nubische steenbok
Spaanse steenbok
Siberische steenbok
Waliasteenbok
Oostelijke grijze reuzenkangoeroe
Parmawallabie
Bergkangoeroe
Bennettwallabie
Waterbuffel
Steppezebra
Przewalskipaard
Grévyzebra
Onager
Indische wilde ezel
Kiang
Bergzebra
Maleis stekelvarken
Zuid-Afrikaans stekelvarken
Borneostekelvarken
Witstaartstekelvarken
Sunda stekelvarken
Filipijns stekelvarken
Sumatraans stekelvarken
Zandwallabie
Rode reuzenkangoeroe
Palawan zwijn
Baardzwijn
Vietnamees wrattenzwijn
Visayawrattenzwijn
Celebeswrattenzwijn
Oliver's wrattenzwijn
Filipijns wrattenzwijn
Javaans wrattenzwijn

waarbij je wel voor sommige soorten een EU-certificaat voor CITES nodig hebt en voor andere soorten een bezitsontheffing.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit spreekt voor zich en is de huisdierenlijst. Ik zoek meer exclusievere dingen zoals: fenneks, stokstaattjes, patagonische haas, dengoesten, etc
Amadea
4 jaar geleden
Die mogen dus niet, daarom staan ze niet op de lijst van dieren die toegestaan zijn.