kan een wolf politie speur reddingswolf worden?

Honden stammen af van wolven. Je hebt politiehond speurhond reddingshond. Maar honden stammen af van wolven. Waarom kan een wolf geen politiewolf,speurwolf,reddingswolf worden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dieren
1.8K
LeonardN
4 jaar geleden
Hier wellicht nog een interessant stukje erover: http://wolfpark.org/animals/hybrids/poster04/
Wolven en wolfshonden zouden wel te trainen zijn, maar zouden niet zulke consistente resultaten geven als honden. Ze zouden eerder interesse verliezen, ook al zouden ze het wellicht zelfs sneller oppikken zijn ze het ook sneller zat. Ook zouden honden meer hun baasje willen "pleasen" dan wolven. Een negatieve aanpak (dus straffen bij onjuist gedrag) zal ook resulteren in weinig vooruitgang (waar dat bij honden op zich wel kan werken).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.scientias.nl/waarom-wolven-wild-blijven-en-honden-te-temmen-zijn/ en als wolven nou in die solisisatie periode wennen aan mensen en drukte plaatsen. Moeten wolven misschien anders getrapt worden?

Antwoorden (3)

Nee, een wolf kan geen goede speurwolf worden.

Honden hebben een aangeboren vermogen om mensen gemakkelijker te begrijpen dan wolven.
Een ander onderzoek toonde aan dat honden vaker communicatieve signalen vertoonden die verband hielden met sociale interacties. Een eigenschap die ook nodig is voor een speurhond.

De meeste hondenrassen die tot de speurhonden worden gerekend hebben lange hangende oren. Een theorie is dat dit hen helpt om een bepaalde geur beter te kunnen ruiken daar het de geur in de buurt van de neus houdt. Een wolf heeft deze oren niet.
.
Helemaal onhandelbaar en ‘wild’ zijn wolven overigens niet: ze worden soms gehouden als huisdieren of trekdieren. Het kost echter wel meer moeite ze aan mensen te laten wennen.
4 jaar geleden
Een wolf is een wild dier. Honden zijn in principe al gewend aan mensen, gedomesticeerd met een moeilijk woord. Een hond is daarom veel makkelijker op te leiden tot politiehond. Daarbij komt dat het opleiden van een hond ook veel goedkoper is dan het opleiden van een wolf. In de praktijk zal men er dus altijd voor kiezen een hond op te leiden in plaats van een wolf.
4 jaar geleden
Genetisch gezien verschillen ze amper van elkaar: honden en wolven. Maar toch blijven wolven altijd vrij wild (zelfs als ze getemd worden) en kunnen honden zomaar onze beste vriend worden. Daar wolven te wild blijven kunnen ze ook bijna niet getemd worden(wat nodig is om speurhond of dergelijk om als mensenhelper te werken).